Läskigt god trend för Halloween

Karamellkungen konstaterar att vi svenskar de senaste åren köper mer godis kring Halloween. Jämfört med en normal försäljningsperiod ökar försäljningen av lösgodis med cirka 60% under perioden kring Halloween. Denna läskiga högtid är efter påsk Karamellkungens största försäljningsperiod.

- Vi ser ett ökat intresse i både konsument- och butiksled. Försäljningstrenden i butikerna är positiv och antalet personer som ger sig ut för ”Bus eller Godis” verkar öka markant för varje år. Detta märks tydligt i Karamellkungens Halloweenjakt som  i år genomförs för tredje året i rad den 31a oktober, säger Carl Rosang, Vice President Category and Sourcing Candyking.

I år infaller Halloween på en lördag vilket med största sannolikhet kommer påverka både försäljning och antalet busungar i Halloweenjakten positivt.

Om Halloweenjakten
2 kg godis göms i hundratals hushåll runt om i hela Sverige. På Halloween hittar man ledtrådar och mystiska kartor till alla hus på halloweenjakten.se. Den som först hittar ett hus och säger ”Bus eller Karamellkungen” vinner godiset.

Om Karamellkungen
Karamellkungen grundades 1984 och är marknadsledare inom lösgodis i Sverige och Europa. I Sverige finns varumärket representerat i cirka 1 000 butiker och största distributör är ICA och Bergendahls. Karamellkungen ägs av Candyking Holding AB.

Carl Rosang, VP Category & Sourcing, 08- 795 03 00, carl.rosang@candyking.com
Henrik Jacobson, Group Marketing Manager, 0708 79 50 66, henrik.jacobson@candyking.com