Mats G. Jansson – ny styrelseordförande i Candyking Holding

Mats G. Jansson har utsetts till ny styrelseordförande i Candyking Holding AB

Mats G. Jansson som tidigare varit VD för SAS, vVD för ICA, VD för Catena Fazer, Axfood och Axel Johnson-gruppen tar över ordförandeklubban i Candykings styrelse. Mats är idag ordförande för den internationella livsmedelskoncernen Delhaize, styrelseledamot i TeliaSonera samt Senior Advisor till JP Morgan i Europa.

”Med Mats som ny styrelseordförande i Candyking har bolaget fått en person med djup kunskap från dagligvarusektorn samt en gedigen erfarenhet från att verka i en börsnoterad och internationell miljö”, säger Jan Ohlsson, avgående styrelseordförande i Candyking.

”Candyking är ett spännande företag med stor utvecklingspotential i både Sverige och utomlands varför det är med glädje som jag accepterat denna förfrågan” säger Mats G. Jansson.

Candyking har även kompletterat styrelsen med Helene Biström (f.d. vVD Vattenfall) och Mats Holgerson (f.d. COO ICA Gruppen och CEO Statoil Detaljhandel Skandinavia).

Candykings nya styrelse i sin helhet:

Mats G. Jansson, Styrelseordförande.

Jan Ohlsson, Styrelseledamot (f.d. styrelseordförande) sedan 2008 (Styrelseordförande i Accent Equity Partners och flertal andra styrelseengagemang).

Helene Biström, Styrelseledamot sedan 2013 (VD Norrenergi AB sedan 2011 och bland annat styrelseledamot i Cramo OY).

Mats Holgerson, Styrelseledamot sedan 2013 (Bland annat styrelseordförande i Cervera AB).

Per-Morthen Johannessen, Styrelseledamot sedan 2008 (Bland annat f.d. Koncernchef och VD för Candyking Holding AB samt f.d. VD för Tomra Europe och PepsiCo Western Europe).

Fredrik von Oelreich, Styrelseledamot sedan 2010 (Grundare och styrelseordförande i Intica Fashion AB samt f.d. VD för Duni AB och flera ledande befattningar inom Swedish Match AB).

För mer information vänligen kontakta:

Mats G. Jansson, 08-795 03 00

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern. Candyking som idag finns på fler än 10 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen, Premiyum och Candyking Favourites. Candyking är även den ledande lösviktsaktören inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget har 1 000 medarbetare och omsatte cirka 1,75 miljarder kronor 2012. Mer information finns tillgänglig på www.candyking.com

Taggar: