Skönt avslappnad – i den lätta sommarbrisen

Report this content

Möbelformgivarna Christina Strand och Niels Hvass har på uppdrag av Cane-line gjort sin egen tolkning av den klassiska länstolen. Breeze Highback är en hyllning till sommarens mer avslappnade stämning.

En viss retrokänsla förenas med elegant modernitet anno 2010 i denna nytolkning av den klassiska länstolen. Breeze Highback har fått en lätt och luftig design som leder tankarna till sommarens milda vindar. En länstol som passar lugna sommardagar. Formgivarparet Christina Strand och Niels Hvass är personerna bakom den moderna länstolen Breeze Highback. Den blir ett nytt och överraskande inslag i uterummet och bjuder in till avkoppling och njutning. Den som verkligen vill koppla av kompletterar förstås den högryggade fåtöljen med en fotpall. Highback är ett efterlängtat nytillskott i serien Breeze som Cane-line lanserade 2009, och består av en matbordsstol, loungefåtölj och fotpall. Lika bra inne som ute Niels Hvass och Christina Strand hör till Danmarks ledande möbelformgivare. Ett utmärkande drag är att de alltid sätter människan i centrum. Med Breeze har de velat ta fram en lätthet och enkelhet som gör att möblerna passar lika bra på terrassen som i rummet innanför. Breeze bjuder in till sköna och avkopplande stunder under den ljusa årstiden. Länstolen Highback är på samma klassiska sätt som matstolen och den låga loungefåtöljen uppbyggd kring en nätstomme i stål. De böjda benen betonar det lätta och eleganta uttrycket. Komforten är mycket god eftersom det flätade materialet i stolen mjukt formar sig efter kroppens säte och rygg. Stolen är flätat i den unika Cane-line-fibern, som är motståndskraftig mot både regn och solsken. Det innebär att man kan låta möbeln stå ute oavsett väderlek, sommar efter sommar. Breeze Highback, loungestol och matbordsstol kompletteras med två eleganta bord – ett lätt sidobord och ett soffbord – samt en fotpall. Innovation och nordisk design Med 2010 års kollektion fortsätter Cane-line sitt samarbete med den välkända formgivarduon: - Innovation och nordisk design är utmärkande för Cane-lines möbler, och Christina Strand och Niels Hvass förstärker just dessa värden. Dessutom har Cane-line nu certifierats både vad gäller miljö och socialt ansvarstagande. Vi har velat dokumentera det ansvar vi tar för miljö och personalförhållanden, både i Danmark och på våra anläggningar i Asien, säger Cane-Lines produkt- och marknadschef Thomas Andersen. Om Strand+Hvass Modern, nordisk design kännetecknar Strand+Hvass, som under de senaste åren har utmärkt sig bland samtida formgivare som vill utveckla arvet efter storheter som Wegner, Mogensen och Kjærholm. - Genomtänkt design är för oss detsamma som funktion med ett estetiskt uttryck. Det bygger också på engagemang och kärlek, enligt Christina Strand och Niels Hvass. De experimenterar hela tiden med former och material på jakten efter designlösningar, som i formspråk och detaljer både överraskar och berikar användaren. Christina Strand (MDD) och Niels Hvass (MAA) är utbildade på Danmarks Designskole och har gjort sig kända för modern och funktionell design, både när de arbetar var och en för sig och när de samarbetar. De har bland annat ritat Rex-stolen, som Christina Strand formgav åt Danmarks Kronprins Frederik i en designtävling och TAZ-stolen för Fredericia Furniture samt Straight-bordet för Tranekær, som nu säljs av Carl Hansen & Søn. Bilder som får användas fritt finns att ladda ner på www.cane-line.com Bilder på Share Dining finns under fliken press /press activities 2010 / akt. 6 Username: pressese1 Password: caneline Fotografer: Skovdal & Skovdal. Plats: Södra Frankrike Bidtexter och priser: En viss retrokänsla förenas med elegant modernitet anno 2010 i denna nytolkning av den klassiska länstolen. Breeze Highback från Cane-line har fått en lätt och luftig design av möbelformgivarna Christina Strand och Niels Hvass. Breeze Highback har en stil som passar en skönt avslappnad sommartillvaro. Till länstolen hör en elegant fotpall. Breeze Highback länstol, svart: 6 650 SEK/med Breeze-dyna för Highback, priskategori 1: 8 050 SEK/med Breeze-dyna för Highback, priskategori 3: 8 200 SEK Breeze fotpall, svart: 1 500 SEK Breeze sidobord, 50x50 cm, svart: 2 150 SEK För mer information, vänligen kontakta: Sussie Nonved, marknadskoordinator, Cane-line A/S Tel. +45 66 15 45 60 eller sn@cane-line.com Presskontakt Sverige: Emelie Ericson, Prat PR Tel: +46 8 545 152 42 eller emelie.ericson@prat.se Information om närmaste återförsäljare finns på www.cane-line.com

Taggar: