Analysguiden: Våg av ny data

Cantargia meddelade i förra veckan resultat från behandling med antikroppen CAN04 i kombination med cellgifter på 36 patienter med bukspottkörtelcancer. Analysguiden justerar motiverat värde till 59 kronor.

CAN04 visar god effekt……

Cantargia meddelade i förra veckan resultat från behandling med antikroppen CAN04 i kombination med cellgifter på 36 patienter med bukspottkörtelcancer. Bolaget har därmed lyckats med bedriften att genomföra en klinisk studie på en svårartad cancerform under en period då mycket av annan klinisk forskning tvingats trycka på pausknappen.

Bland flera olika mått märks progressionsfri överlevnad (PFS), den period då tumörens börda inte växer under behandlingen. Kombinationen CAN04 och cellgifter uppnådde 7,8 månader på skalan iRECIST, vilket kan jämföras med 5,5 månader i en äldre referensstudie på cellgifterna utan CAN04. Denna studie, MPACT, använde med en delvis annan skala, RECIST 1.1, men siffrorna pekar på en tydlig fördel för CAN04. Ytterligare en viktig information från studien handlade om 5 patienter med så kallad pseudoprogression, ett tillstånd då tumören inte går tillbaka men patienten ändå tycks ha nytta av behandlingen.

…… men biverkningar ligger på hög nivå

Liksom vid all form av aggressiv cancerbehandling var siffrorna för registrerade biverkningar höga. Enligt det abstract som Cantargia lämnat in till den amerikanska cancerkonferensen ASCO avbröt 33 procent av PDAC-patienter sin behandling i CANFOUR-studien på grund av biverkningar. Sextiosju procent av den behandlade gruppen fick neutropeni, en allvarlig form av blodpåverkan. I MPACT-studien var motsvarande siffra 38 procent. Nivån av neutropeni i CANFOUR-studien kan vara för hög för att CAN04 ska få klartecken att gå vidare till fas 3-studier, men vi tror att ledningen kan nå en lösning genom att överge den högsta dosen 7,5 mg/kg och behandla patienterna med ett förebyggande preparat.

Möjlig överreaktion skapar långsiktigt tillfälle

Förväntningarna på CAN04 har pyst ut ordentligt under de senaste månaderna. Motgångar för en konkurrent, oro för biverkningar och frågetecken kring deltagandet på ASCO kan ha bidragit till denna nedvärdering, som nu skapar ett bra tillfälle för långsiktiga investerare. Bolagets välfyllda kassa finansierar ett imponerande kliniskt program inom IL1RAP-blockering med både CAN04 och CAN10. Vi tar dock i beaktanden en ökad osäkerhet kring CAN04 och sänker motiverat värde till 59 kronor (72).

Läs analysen här