Cantargias delårsrapport för första halvåret 2015 tillgänglig

Lund, Sverige 25 augusti, 2015 - Cantargia AB:s delårsrapport för första halvåret 2015 finns nu tillgänglig på bolagets hemsida (www.cantargia.com). Nedan presenteras utdrag ur rapporten.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2015

Kallelse till årsstämman publicerades på Bolagets hemsida i april. Årsstämman hölls på Medicon Village den 22 maj 2015. Stämmokommuniké publicerades samma dag som stämman hölls, det vill säga den 22 maj 2015. Vid stämman togs bland annat beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma. Årsredovisningen för räkenskapsåret 2014 publicerades i april och finns tillgänglig för nedladdning via Bolagets hemsida www.cantargia.com.

I maj meddelades att Bolaget fått kännedom om att Europapatentverket (EPO) utfärdat ett så kallat ”Intention to Grant” för Cantargias patentansökan avseende IL1RAP som målmolekyl för antikroppsterapi och diagnostik av leukemi. ”Intention to Grant” innebär i korthet att det aktuella patentverket sannolikt kommer att bevilja bolagets patentansökan. Före det slutgiltiga beskedet om godkännande kan erhållas kvarstår dock ytterligare åtgärder från båda parters sida.

Den 1 juni 2015 började Lars Thorsson som Vice President Clinical Development. Thorsson kommer närmast från Novo Nordisk A/S där han har arbetat som Senior Clinical Pharmacology Scientist med ansvar för förberedelse och genomförande av kliniska studier inom utvecklingsprojekt.

Cantargia erhöll i juni en icke-exklusiv licens till användningen av BioWas teknikplattform POTELLIGENT® för tillverkning av sin läkemedelskandidat CAN04. BioWa är ett helägt dotterbolag till Kyowa Hakko Kirin Co., Ltd., ett ledande japanskt läkemedelsföretag.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

I början av juli meddelades att Bolaget ingått avtal med Glycotope Biotechnology GmbH avseende produktion av Cantargias läkemedelskandidat CAN04. Glycotope Biotechnology kommer att ansvara för processutveckling och tillverkning enligt GMP (Good Manufacturing Practices) och kommer att producera CAN04 för användning i både framtida toxikologiska studier och kliniska prövningar.

Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) – en välrenommerad internationell tidskrift – publicerade i augusti en vetenskaplig artikel kring användningen av Cantargias antikroppar i prekliniska modeller av akut myeloisk leukemi (AML). Artikeln ”Antibodies targeting human IL1RAP (IL1R3) show therapeutic effects in xenograft models of acute myeloid leukemia” dokumenterar att Cantargias antikroppar riktade mot IL1RAP ger en potent antitumöreffekt i prekliniska modeller av AML.

Första halvåret (2015-01-01 – 2015-06-30)

• Övriga rörelseintäkter uppgick till 0 (0) KSEK.
• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -9 059 (-3 707) KSEK.
• Resultatet per aktie uppgick till cirka -0,68 (-20,15) SEK.
• Soliditeten uppgick till cirka 90 (63) %.

Andra kvartalet (2015-04-01 – 2015-06-30)

• Övriga rörelseintäkter uppgick till 0 (0) KSEK.
• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5 432 (-1 839) KSEK.
• Resultatet per aktie uppgick till cirka -0,41 (-10,00) SEK.

Definitioner

• Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 13 394 874 aktier per 2015-06-30.
• Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
• I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år.

För ytterligare information, kontakta:

Cantargia AB
Göran Forsberg, Ph.D.