Cantargias emission inför planerad listning inleds idag

Idag, den 27 januari 2015, inleds teckningstiden i Cantargia AB:s (”Cantargia”) emission inför planerad listning på Nasdaq First North i Stockholm. Teckningstiden löper till och med den 12 februari 2015. Fulltecknad emission tillför bolaget initialt cirka 44,1 miljoner kronor genom aktier. Även vidhängande vederlagsfria teckningsoptioner emitteras. Cantargia har erhållit teckningsförbindelser om cirka 25,6 miljoner kronor och garantiteckning om cirka 13,4 miljoner kronor. Efter teckningsåtagande finns utrymme för allmänheten att teckna upp till cirka 18,5 miljoner kronor i emissionen. I det fall emissionen inte blir fulltecknad förbinder sig garanterna att teckna det antal units som erfordras för en fulltecknad emission, dock högst det antalet units som garantibeloppet motsvarar.

Cantargia AB – utveckling av en ny typ av cancerbehandling
Cantargia utvecklar en antikroppsbaserad cancerbehandling som attackerar både mogna cancerceller och cancerstamceller – roten till sjukdomen. Bolaget har valt ut och patentsökt en produktkandidat, riktad mot IL1RAP, vilken har en specifik och stark bindning till leukemistamceller och mogna cancerceller. Antikroppen har i prekliniska studier visat två potentiella verkningssätt som kompletterar varandra; den hjälper immunförsvarets egna mördarceller att urskilja och attackera källan till sjukdomen och; den blockerar signaleringen från målmolekylen för att hindra cancercellerna från att spridas. Studier kommer att utföras för att definiera säkra doser för framtida behandling av patienter. Cantargia kommer under 2015 att genomföra ytterligare prekliniska studier inom framförallt solida tumörer. Resultaten av dessa studier kommer att ge vägledning för vilka indikationer som ska studeras i framtida kliniska studier.

Motiv för emission och planerad listning på Nasdaq First North i Stockholm
Cantargia är nu redo att påbörja de förberedelser som krävs för att kunna inleda en klinisk fas I/IIa-studie där säkerhet och potentiell effekt kan uppnås. Emissionen syftar till att i ett första steg tillföra bolaget kapital för aktiviteter i form av GMP produktion och toxikologisk studie och därefter kapital för en fokuserad klinisk fas I/IIa-studie. Cantargia har inlett arbetet inför en listning på Nasdaq First North. Förutsatt ett Cantargia erhåller godkännande från Nasdaq First North beräknas första dag för handel bli den 17 mars 2015.

VD Göran Forsberg kommenterar
– ”Cantargia går nu in i nästa viktiga fas – att fokuserat arbeta för att se indikationer på en kliniskt meningsfull effekt och undersöka läkemedelskandidatens verkningssätt. Avsikten är att söka partnerskap kring projektet när vi erhållit kliniska data som är intressanta för en stor aktör, sannolikt efter den kliniska fas I/IIa-studien.”

Erbjudandet i korthet
Teckningstid:
27 januari – 12 februari 2015.

Teckningspost:
Minsta teckningspost är 200 units. Varje unit består av fyra aktier, tre teckningsoptioner av serie TO 3 samt två teckningsoptioner av serie TO 4.

Teckningskurs:
30,40 kronor per unit, vilket motsvarar 7,60 kronor per aktie. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Courtage utgår ej.

Emissionsvolym:
Erbjudandet omfattar högst 5 800 000 aktier och högst 4 350 000 teckningsoptioner av serie TO 3 samt högst 2 900 000 teckningsoptioner av serie TO 4. Den initiala emissionslikviden är cirka 44,1 miljoner kronor. Vid fullt nyttjande av teckningsoptioner tillförs bolaget ytterligare cirka 55,1 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader.

Värdering:
Cirka 57,7 miljoner kronor (pre-money).

Villkor för teckningsoptioner i sammandrag
En (1) option ger rätt att teckna en (1) ny aktie. Lösenperiod för TO 3 är i mars/april 2016. Lösenperiod för TO 4 är i september/oktober 2016. Lösenpris för TO 3 och TO 4 är 7,60 kronor per option.

Teckningsförbindelser och garantiteckning
Cantargia har erhållit teckningsförbindelser om cirka 25,6 miljoner kronor och garantiteckning om cirka 13,4 miljoner kronor, totalt cirka 39 miljoner kronor. Detta motsvarar cirka 88 procent av den initiala emissionslikviden. Efter teckningsåtagande finns utrymme för allmänheten att teckna upp till cirka 18,5 miljoner kronor i emissionen, motsvarande cirka 42 procent av den initiala emissionslikviden. I det fall emissionen inte blir fulltecknad förbinder sig garanterna att teckna det antal units som erfordras för en fulltecknad emission, dock högst det antalet units som garantibeloppet om cirka 13,4 miljoner kronor motsvarar.

Finansiell rådgivare och Certified Adviser
Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare och Certified Adviser till bolaget i samband med emissionen och den planerade listningen på Nasdaq First North.

Investerarträffar
I samband med emissionen kommer bolagets representanter att delta i ett antal investerarträffar för att informera om verksamheten och bolagets framtidsplaner. Investerarträffarna är kostnadsfria och det kommer att bjudas på lättare förtäring. För anmälan och ytterligare information om investerarträffarna, vänligen kontakta Sedermera Fondkommission på e-post: anmalan@sedermera.se eller telefon: 0431-47 17 00.

• 2015-01-27, kl. 14.00-14.30, investerarträff (Aktiespararna), Elite Hotel Ideon, Scheelevägen 27, Lund.
  • 2015-01-28, kl. 11.30-12.30, lunchträff, Vardagsrummet, Bryggaregatan 14, Piteå.
  • 2015-01-28, kl. 17.30-18.30, investerarträff, Scandic Hotell, Vithatten, Skellefteå.
  • 2015-01-29, kl. 18.00-20.30, investerarträff, Scandic Klara, Slöjdgatan 7, Stockholm.
  • 2015-02-02, kl. 18.00-20.30, investerarträff, Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyen 36-38, Göteborg.

Prospekt och anmälningssedel
Prospekt (innehållande fullständiga villkor och anvisningar), teaser och anmälningssedel finns tillgängliga för nedladdning via bolagets (www.cantargia.com) och Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor.

För frågor rörande emissionen, kontakta
Sedermera Fondkommission
E-post: info@sedermera.se

Cantargia AB (556791-6019) är ett bioteknikbolag som utvecklar en antikroppsbaserad cancerbehandling vilken attackerar både cancerstamceller och mogna cancerceller. Originalupptäckten från forskargruppen bakom Cantargia var överuttryck av en specifik målmolekyl, ”IL1RAP”, hos cancerstamceller från patienter med leukemi, vilken inte återfinns hos normala stamceller i benmärgen. Antikroppen, riktad mot IL1RAP, har i prekliniska studier (in vitro och in vivo) visat två potentiella verkningssätt som kompletterar varandra. Bolaget har valt en produktkandidat för kommande studier i människa. Prekliniska försök med Cantargias antikroppar visar på en potent antileukemisk effekt. Parallella studier har visat ett ännu högre uttryck av IL1RAP i vissa solida tumörer. Under det kommande året kommer Cantargia att genomföra de studier som krävs för att få starta kliniska prövningar.

Taggar: