Cantargias emission om 20 MSEK fulltecknad

Lund 9 juli 2014

När teckningstiden för Cantargia ABs emission, som riktats till aktieägarna i Lund University Bioscience AB (LU Bio) nu avslutats, står det klart att den blev fulltecknad. Detta innebär att Cantargia tillförs 20 MSEK. Cantargia utvecklar ett unikt läkemedel mot blodcancer, vilket innebär att de s.k. cancerstamcellerna dödas och blodcancern därmed elimineras. Emissionslikviden gör det möjligt för bolaget att påbörja de sista utvecklingsetapperna bl.a. toxikologiska studier, för att kunna inleda kliniska prövningar.

Cantargias projekt har väckt internationell uppmärksamhet och bolaget för diskussioner med potentiella samarbetspartners för att säkerställa bästa möjliga förutsättningar för att driva projektet fram till färdigt läkemedel.

För en tid sedan annonserade bolaget att Göran Forsberg, från Active Biotech i Lund, rekryterats som ny VD för Cantargia.

Lars H. Bruzelius, ordförande i LU Bio, som är huvudägare i Cantargia: ”Med Göran Forsberg som VD, en sedan årsskiftet förstärkt styrelse samt den nu genomförda emissionen står bolaget väl rustat för att med kraft driva Cantargias unika läkemedelsprojekt vidare.”

För ytterligare information var god kontakta Sven Andréasson, ordförande (tel +46 701 60 60 60), eller Anki Malmborg Hager, tillförordnad VD (+46 76 828 48 22).

Styrelsen för Cantargia AB

Kort om Cantargia
Cantargia är baserat på upptäckten, av Professor Thoas Fioretos och Dr Marcus Järås, att leukemiska stamceller i patienter med kronisk myeloisk leukemi (KML) uttrycker en viss ytreceptor medan motsvarande stamceller hos friska individer saknar denna receptor. Stamceller från patienter med akut myeloisk leukemi (AML) och akut lymfatisk leukemi (ALL) har också visats ha denna ytreceptor uppreglerad. Cantargia utnyttjar denna receptor, kallad interleukin-1 receptor accessory protein (IL1RAP), som målprotein för utveckling av en ny antikroppsbaserad behandling mot leukemi. Cantargia arbetar med att skapa och utveckla antikroppsbaserade läkemedel vilka kommer att revolutionera behandlingen av leukemipatienter. Bolaget har redan fått uppmärksamhet både från den vetenskapliga så väl som från den kommersiella omvärlden.

Kort om LU Bio
Sedan bildandet 2007 har LU Bio spelat en viktig roll i Lunds Universitetets innovations system. Via noga utvalda investeringar och realistiska utvecklingsplaner, i kombination med erfarna företagsledningar, strävar LU Bio mot bästa möjliga avkastning av sina investeringar.

Taggar: