• Cantargia AB/

Data kring Cantargias antikroppar i modeller av leukemi publicerade i internationell vetenskaplig tidskrift

Lund, Sverige 11 augusti, 2015 - Cantargia AB (CANTA:SS) meddelar idag att en vetenskaplig artikel kring användandet av Cantargias antikroppar i prekliniska modeller av akut myeloisk leukemi (AML) publicerats i den välrenommerade internationella tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America  (PNAS).

Artikeln ”Antibodies targeting human IL1RAP (IL1R3) show therapeutic effects in xenograft models of acute myeloid leukemia” har skrivits av forskargrupperna bakom Cantargia. Artikeln dokumenterar att Cantargias antikroppar riktade mot IL1RAP ger en potent antitumöreffekt i prekliniska modeller av AML.

Resultaten visar tydligt att en antikropp riktad mot IL1RAP fungerar på två oberoende sätt, dels stimulerar den immunförsvarets ”NK celler” till att avdöda cancerceller, dels blockerar den signaleringen via IL1RAP.

”Den här artikeln styrker vår syn att IL1RAP är en attraktiv målmolekyl för behandling av olika former av cancer. Vår unika produktkandidat CAN04 använder sig av två oberoende mekanismer för att begränsa cancertillväxten vilket är en mycket viktig och värdefull egenskap.”, säger Göran Forsberg, VD på Cantargia.

Artikeln kan nås på www.pnas.org.

För ytterligare information, kontakta:

Cantargia AB
Göran Forsberg, Ph.D.