Bokslutsranking 2009: Finanskrisen påskyndar rapporteringen av årsbokslut i Norden

Report this content

Finanskris och global lågkonjunktur har resulterat i att företag publicerar sina årsbokslut och revisionsberättelser tidigare. Managementkonsultföretaget Capacent har undersökt rapporterna i de tusen största bolagen i världen, i samarbete med konsultnätverket BPM International. Undersökningen visar att de nordiska företagen förkortat rapporteringstiden med i snitt fyra dagar.

Undersökningen visar att bolag i stora delar av världen tidigarelägger publicering av årsbokslut och revisionsberättelse i kristider och de nordiska bolagen står sig väl i den internationella jämförelsen. Medan amerikanska bolag i snitt flyttat fram rapporteringstiden med tre dagar, har de europeiska minskat tiden med fyra dagar. De nordiska företag som utmärker sig mest, när det gäller att tidigarelägga publiceringen, är Handelsbanken (17 dagar tidigare), Vestas Wind (16 dagar), Ericsson (11 dagar) och Statoil (10 dagar). Trots en generellt större osäkerhet kring värdering av tillgångar samt revisorers oro avseende status hos bolag med stor skuldsättning i en tuff kreditmarknad, har 32 nordiska bolag lyckats förkortat tiden för publicering av bokslutskommunikén och 28 har minskat ledtiden för revision. – Som undersökningen tydligt visar har ledtiden för rapportering och publicering av bokslut förkortats, vilket är ett gott betyg för de nordiska bolagens ekonomifunktioner. Snabbare tillgänglighet till finansiell information i kristider inte bara ökar det så viktiga förtroendet hos investerare, det stärker samtidigt handlingsförmågan hos bolagets ledning att bemöta krisen med rätt åtgärder, säger Erik Pettersson, VD på Capacent Sverige. Många ekonomidirektörer anser att ledtiden för bokslutsprocessen är ett viktigt riktmärke för hur effektivt de underliggande ekonomiprocesserna och systemen i organisationen fungerar. De som har de snabbaste externa stängnings- och rapporteringsprocesserna har med största sannolikhet även de effektivaste ekonomiprocesserna och systemen. Som en konsekvens av detta får dessa bolag även de snabbaste processerna för rapportering till ledning för att styra verksamheten. Bokslutsranking 2009 Bokslutsrankingen 2009 inkluderar ett flertal rankingar för nordiska, andra europeiska, amerikanska och globala storbolag innehållande sexårstrender, regionala trender och globala branschtrender, var och en med antal förflutna dagar fram till datum för publicerat årsbokslut och revisionsberättelse. Rankingen baseras på publicerad och offentligt tillgänglig inormation. Datumet som används för att mäta antal förflutna dagar mellan årsskifte och datum för tillkännagivande är publiceringsdatum avseende bokslutskommunikén på den nordiska eller dess motsvarigheter på den europeiska och amerikanska marknaden. Revisionsdatumet är taget från publicerad årsredovisning.

Taggar: