Caperio värvar IT-veteranen Jan-Erik Johansson som försäljningschef

Affärsområdet datacenter får förstärkning av inbiten idrottsfantast.

Julen har kommit tidigt till Caperio, som nu tillkännager att man lyckats värva IT-veteranen Jan-Erik Johansson till koncernen. Jan-Erik, som har 20 års erfarenhet i branschen, ska nu axla rollen som försäljningschef inom området datacenter på Caperio.

Caperio i allmänhet och koncernchefen Christer Haglund i synnerhet har i flera år haft ögonen på affärsutvecklaren tillika IT-proffset Jan-Erik Johansson. Jan-Erik har i många år arbetat på Caperios konkurrent, det isländska IT-företaget Kerfi, men har den senaste tiden jobbat som affärsområdesansvarig networking på Tech Data. När han i år fick erbjudandet om en tjänst som försäljningschef inom området datacenter på Caperio, tvekade Jan-Erik inte att tacka ja.

– Christer och jag har haft en dialog i fem år, men det är inte förrän nu som jag känner att det är rätt tillfälle. Caperio har vuxit och är idag ett otroligt framgångsrikt och eftertraktad företag. De har bra rykte i branschen och jag ser fram emot att arbeta i en organisation som är flexibel och dynamisk, säger Jan-Erik Johansson.

Jan-Erik börjar på Caperio den 2 januari 2012 och kommer i rollen som försäljningschef inom datacenter att utveckla området och ytterligare öka drivet inom försäljning. Caperio är under en expansions- och utvecklingsfas. Därför kommer rekryteringen av Jan-Erik väldigt lägligt.

– Caperio har ett behov att stärka upp på managementsidan inom datacenter och det beror mycket på tillväxten i konsultorganisationen i kombination med att vi värnar om ett proaktivt ledarskap. Vi gör det också för att upprätthålla den höga kvaliteten i våra kundrelationer. Jan-Erik är med sin erfarenhet och kompetens helt rätt person på den här posten, säger Johan Söderström, Operativ chef på Caperio.

Jan-Erik, som har en teknisk bakgrund med ekonomi och marknadsföring i ryggen, är även en sportfantast ut i fingerspetsarna. Förutom kajakpaddling och cykling ägnar sig även Jan-Erik åt alla typer av skidåkning. Idrottsintresset är något han delar med många på Caperio och Jan-Erik är – precis som Christer Haglund – övertygad om att han kommer att passa bra in i organisationen.

– Jan-Erik är ett riktigt kap för oss och har den rätta Caperio-personligheten. Vi har varit på jakt efter honom i några år nu och äntligen har allt stämt för att det ska bli verklighet. Jan-Erik är en av branschens mest erfarna och mest kompetenta affärsmän – han förtjänar verkligen ett toppjobb på Caperio, säger koncernchefen Christer Haglund.