Caperiotumba tar taktpinnen i Stockholmshandbollen

IT-bolaget Caperio satsar vidare inom idrotten och träffar avtal med Tumba Handboll. Avtalet innebär att Tumba Handboll bär namnet Caperiotumba under 2011-2014. Med lång erfarenhet av att sponsra bl.a. innebandylaget Caperiotäby hoppas Caperio kunna bidra på samma sätt till handbollen.

Handbollen i Stockholm behöver öka sin kommersiella approach och på så sätt få en ekonomisk stabilitet att bygga en riktigt vass elitorganisation. Caperio som ju redan spelar en viktig del i Caperiotäbys framgångar i Superligan i innebandy med 2 SM-finaler i Globen i bagaget, borgar också för att fallgroparna försvinner. Tumba Handbolls båda elitlag kommer 2011-2014 att bära namnet Caperiotumba, en affär som gör klubben gott i många perspektiv, även om man från Tumbas håll inte vill framhäva pengarna i sig som den viktigaste ingrediensen.

– Det känns som någonting nytt och modernt och är faktiskt någonting helt nytt, lite av fokus har flyttats från Tumba till Stockholmsmarknaden med anledning av att vi nu får spela i en hall där förutsättningarna är betydligt bättre att arrangera på ett sätt som smittar flera att gå på elitserieevenemang. Med Caperio får vi en bra start på en långsiktig satsning och nu finns alla möjligheter att hävda oss i elitserien säger Ulf Johansson, ordförande i Tumba Handboll.

Att Tumba satsar på ungdomsverksamheten var avgörande för att Caperio ska gå in som sponsor. Det är många på Caperio som har en bakgrund inom idrotten och som vet hur viktigt det är med bra samarbeten och företag som vågar satsa. Satsningen på handbollen borgar också för att man som en av landets största klubbar ska ha bägge representationslagen spelandes i högsta serierna på sikt.

– Det känns mycket spännande att se en av världens bästa live- och TV-sporter på närmare håll och få vara med och skapa något nytt för handbollen i Stockholmsregionen. Caperiotumba blir ett nytt varumärke med allt som hör därtill. Vi hoppas och tror att vi kan tillföra mycket ”know how” till organisationen tillsammans med ett brett nätverk, precis som vi tror att det nätverk som Tumbas handbolls stora förening ska ge oss ett bra samarbete på alla plan, säger Christer Haglund, CEO på Caperio Holding.