Ett företag som lever som de lär

IT-företaget Caperios stora satsning på Microsoft Lync har resulterat i hundratals nöjda användare. Nu följer företaget sina egna rekommendationer och implementerar kommunikationsplattformen inom sin egen verksamhet.

Lync är en integrerad del av Microsofts produktivitetsplattform och är tillsammans med Exchange Server och Office en komplett lösning för all kommunikation i företag och organisationer. En lösning som inkluderar all e-post, chat och telefoni och som förenklar och samlar ljud- och videokonferenser på ett och samma ställe.

Caperio, som länge har hjälpt företag att effektivisera och förbättra sin licenshantering genom partnerskapet med Microsoft, fattade tidigare i höstas beslutet att bli den främste integratören av Microsoft Lync i Sverige. Efter hundratals nöjda användare har nu företaget implementerat lösningen i sin egen verksamhet.

– Det är en helhetslösning som inte bara kommer att skapa en högre tillgänglighet utan även vara ett oslagbart ekonomiskt alternativ för många av landets företag och organisationer. Det ligger helt rätt i tiden att vi på Caperio, med vår målsättning att bli landets främsta integratör av Microsoft Lync, nu har implementerat detta inom vår egen verksamhet. Vi lever som vi lär helt enkelt, säger Christer Haglund, VD på Caperio.

En av de främsta anledningarna att Microsoft Lyncs popularitet växt sig så stor bland företagen är dess funktionalitet och förmåga att samverka mellan olika parter via olika kanaler och kommunikationssätt, s.k. Unified Communication. Genom att kommunikationen sker internt inom företagets egna nät ökar också säkerheten vilket gör att Microsoft Lync är ett betydligt säkrare än många andra alternativ på marknaden.

– Du får en högre tillgänglighet till medarbetarna som slipper vara bundna till geografi eller ett visst telefonnummer. De kan själva enkelt styra var och hur de vill vara tillgängliga. Med den här lösningen ordnar du en telefonkonferens på mindre än en minut och det spelar ingen roll om deltagarna är med från en annan dator eller en mobiltelefon. Lync förenklar all kommunikation i företag och minskar dessutom antalet interna mail när man enkelt har medarbetarna tillgängliga via Lync, säger Johan Rockström, Head of Group Coordination & Efficiency och beställare av Lync på Caperio.

En av de viktigaste fördelarna med Microsoft Lync är att behovet av fast telefoni med växel helt försvinner, något som Caperio tror kommer att få ett stort genomslag inom snar framtid. Att företag inte bara kan erbjuda sina användare en ökad funktionalitet utan dessutom sparar kostnader på att implementera Microsoft Lync är en positiv konsekvens.

– På Caperio räknar vi med att minska kostnaderna med ca en miljon kronor per år (för 150 användare) när samtliga interna samtal går via Lync och då vi avvecklat växeltjänsten som vi haft via telefonoperatörerna. Dessutom försvinner kostnader för telefonkonferenser och videokonferenser eftersom funktionalitet för detta finns inbyggt i Lync, säger Johan Rockström.

Johan Rockström, Head of Group Coordination and Efficiency, Caperio Holding AB
E-post: johan.rockstrom@caperio.se