• Caperio AB/

EUROPAS STÖRSTA CHROMEBOOK IMPLEMENTATION GÖRS I SVERIGE HOS JENSEN EDUCATION TILLSAMMAS MED CAPERIO AB OCH SAMSUNG

Europas största Chromebook implementation görs i Sverige hos JENSEN education tillsammas med Caperio AB och Samsung.

Med hjälp av Caperio blir JENSENs gymnasieskolor först i Europa med Chromebooks. ”Nu flyttar vi ut allt i molnet,” säger JENSENs IT-chef och vice vd Susanne Askwall.

I början av hösten får de drygt 4000 eleverna och lärarna på JENSENs tretton gymnasieskolor varsin Chromebook. En Chromebook är en laptop utrustad med Googles minimalistiska operativsystem Chrome OS. Det speciella med Chromebook är att det inte finns några applikationer på själva datorn, all programanvändning och lagring sker istället i molnet, företrädesvis i Google Apps.

-      Chromebooks är okomplicerade, kostnadseffektiva, och lätta för både elever och lärare att använda. Dessutom är Google Apps redan en populär miljö i skolvärlden eftersom den gör det enkelt att kommunicera och dela dokument, säger Susanne Askwall, IT-chef och vice vd för JENSEN.

JENSENs partner i upphandlingen är IT-leverantören Caperio, vars nästa steg i uppdraget är att rulla ut samtliga Chromebooks till JENSENs alla gymnasieskolor, och stötta lärarna i hur de används.

-      Det som är häftigt och utmanande på samma gång är att det här är nytt. Ingen skola i Europa har implementerat Chromebooks fullt ut tidigare, och inget företag har gjort det i den här omfattningen. Jag tycker det är otroligt modernt och nytänkande av JENSEN att våga ta steget fullt ut och det ska bli väldigt roligt att få vara med dem på den här resan, säger Jonas Hammargren, kundansvarig på Caperio Skolpartner.

Det finns flera tillverkare av Chromebooks, men JENSENs val föll på Samsungs Chromebook, som har en 11-tums skärm och väger 1,1 kg. Men Susanne Askwall påpekar att tekniken inte är det mest intressanta i sammanhanget, utan hur den kan effektivisera undervisningen.

-      Vi har tittat på elevernas och lärarnas behov ur ett pedagogiskt perspektiv, och sedan gjort vårt tekniska val. Här har Caperio varit till stor hjälp. De har varit med under hela resan, lyssnat på oss och ställt de rätta frågorna. För oss är det viktigt med en IT-partner som kan skolans värld, och Caperio Skolpartners konsulter har själva jobbat i skolan och pratar av egen erfarenhet.