FÖRSKOLEAPPEN FÖRENKLAR KOMMUNIKATION & DOKUMENTATION

Syftet med Förskoleappen är att underlätta kommunikationen mellan förskolechef, pedagoger och förskolebarnens föräldrar och förenkla dokumentationen i förskolan. Med hjälp av Förskoleappen kan pedagogen enkelt dokumentera barnets lärande i den vardagliga verksamheten, appen ska underlätta arbetet med pedagogisk dokumentation. Föräldrar kan när som helst, via sin smartphone eller läsplatta följa sitt barns utveckling.

Det finns en stark koppling till läroplanen vilket gör det möjligt för pedagogen att planera aktiviteter på individnivå. Som förskolechef kan man med hjälp av Förskoleappen enkelt administrera och kommunicera statistik, följa avdelningarnas arbete, se hur verksamhetens arbete förhåller sig till läroplanen med mera.

Kommunikation mellan förälder och förskola har länge varit en utmaning, tagit mycket tid och ställt stora krav på administration. Behovet att finna enklare administration och snabbare kommunikation har därför varit ett önskemål från både förälder och förskola. Tack vare Förskoleappen kan man nu, enkelt, kommunicera, planera och därmed kvalitetssäkra aktiviteter och uppföljning.

Tillsammans med en referensgrupp bestående av förskolechefer och pedagoger ifrån både privat och kommunalregi har vi nu fått fram ett verktyg som verkligen underlättar för förskolan, säger Ulrika Pernestad, ansvarig Caperio Skolpartner.

Förskoleappen inbjuder till ett ökad samspel mellan pedagog och barn där barnen blir mer delaktiga i sin egen dokumentation. Det bästa av allt är också att föräldrar får ta del av sitt barns utveckling "när det händer". Förskoleappen har också blivit en tidssparare och vi pedagoger får mer tid i barngrupp tillsammans med barnen, säger Erika Olsson, Töjnaskolans Förskolor

Förskoleappen är ett samarbete mellan de fristående förskolornas branchorganisationen Sefif och Caperio