Capillum betalar 13,25% i ränta och genererar god lönsamhet, kommenterar styrelseordförande Anna-May Wester.

Capillum Holding AB (publ) ”Capillum”, har idag en lönsam affärsmodell som bygger på att ett antal produkter kan kombineras till en för kunden intressant och kostnadseffektiv finansieringslösning. Att Capillum bl.a samarbetar med internationella aktörer såsom Bibby Financial Services gör att kunderna upplever att de får en genomarbetad lösning som i många fall fungerar även på kundens exportmarknader.

Som ett led i affärsutvecklingen har Capillum ingått lönsamma finansieringsavtal som medför att Capillum kommer att redovisa god lönsamhet.

En kund som utnyttjar flertalet av Capillums produkter är Cefour Wine & Beverage, ”Cefour”, ett bolag som är listat på Aktietorget.

”När vi först tog kontakt med Capillum var det för att efterfråga bryggfinansiering. Vid närmare kontakt visade det sig att flertalet av deras produkter var av intresse för oss. Med anledning av att våra kunder primärt finns på den internationella marknaden är även de tjänster som Capillum tillhandahåller för exportföretag av intresse för oss.

I och med samarbete med Capillum har Cefour getts möjlighet att fullfölja sin investering och med trygghet kunna utveckla världens första ”multi layer” vinglas i plast. Cefour erbjuder redan idag förfyllda vinglas i PET, vilka säljs på den globala marknaden främst inom eventsidan. Utvecklingen av plastglas kupan syftar till att väsentligt öka vinets hållbarhet i glasen utan att kräva kylförvaring. Med denna förbättring av produkterna uppnår Cefour de högt ställda kraven som de internationella livsmedelskedjorna idag ställer på hållbarheten. Cefour förhandlar i nuläget med ett flertal livsmedelskedjor, till vilka man kan börja leverera nästa generations förfyllda vinglas i plast redan under första kvartalet 2013. Med den annonserade utvecklingen av Cefours produkter, har även nya, ej bearbetade marknader kontaktat Cefour med visat intresse. Med den utvecklade produktlösningen på plats under 2013, ser Cefours möjligheter till att nå stor volymtillväxt mycket positiv ut. Sammantaget är vi mycket nöjda att kunna använda oss av Capillum och dess finansieringslösningar, säger Mats Krönlein, ordförande i Cefour”.

Med anledning av den intressanta utveckling som pågår inom Cefour har Capillum och Cefour haft diskussioner om att omvandla pågående bryggfinansiering till ett ägarkapital. Capillum tecknar aktier till en kurs om 6 öre för totalt 2,0 MSEK.
Från Capillums sida är vi glada att erhålla ett betydande ägande i Cefour.
Ovanstående aktiepost ses som ett långsiktigt innehav och Capillum räknar med att innehavet i Cefour kommer att generera en framtida god vinst.

Föreliggande konvertibelemission, 13,25% i fast årsränta, skall användas för expansion av Capillum.

Enskild största ägare i Capillum är Maxpeak AB (publ), ett bolag listat på Aktietorget.

Fullständigt memorandum samt konvertibelvillkor finns att hämta på Capillums hemsida, www.capillum.se

Frågor besvaras av

Anna-May Wester , Styrelseordförande