Finansiell information september 2012-februari 2013:

• Periodens resultat 4 165 tkr.
  • Eget kapital 9 806 tkr.

Capillum Holding,”Capillum”, uppvisar en fortsatt stark resultatutveckling.
I memorandum som upprättades i november 2012 offentliggjordes en resultatprognos för innevarande räkenskapsår, september 2012– augusti 2013, till 1 068 tkr.
Resultat för september 2012 – februari 2013 uppgick till 4 165 tkr vilket innebär att Capillum redan efter 6 månader har, med god marginal, överträffat prognosen för helåret. Främst är det tecknade finansieringsavtal men även viss avyttring av aktier i Cefour som genererar de goda vinsterna.
Med anledning av att Bolaget under räkenskapsåret 2011/2012 ej haft egentlig verksamhet är det inte relevant att lämna jämförelsesiffror avseende resultat.

Finansiell information september 2012 - februari 2013

Bolagets verksamhet
Capillum bedrev tidigare verksamhet inom miljöteknik. Capillum beviljades 2010 företagsrekonstruktion och i och med fastställd rekonstruktion tog nuvarande styrelse över ansvaret för Bolaget. Som en effekt av tidigare verksamhet har Capillum betydande underskottsavdrag.

Under våren 2012 började nuvarande verksamhetsinriktning att formas. Sedan sommaren 2012 har Capillum utvecklat en affärsmodell där bryggfinansiering utgör en central roll. Affärsmodellen bygger på att ett antal produkter kan kombineras till en för kunden intressant och kostnadseffektiv finansieringslösning.
Utöver antagen affärsmodell där Capillum kan sätta ihop flera produkter till en finansieringslösning har Capillum ingått ett antal mycket lönsamma finansieringsavtal. Dessa skall ses som ett led i den affärsutveckling som pågår i Capillum.
Capillum kommer att selektivt välja kunder.

Eget kapital
Capillums eget kapital uppgick per 2013-02-28 till 9 806 tkr.
Balansomslutningen uppgick till 19 864 tkr. Detta innebär en soliditet om 49,4%.
Eget kapital per 2012-08-31 uppgick till 2 826 tkr.

Händelser under perioden
Cefour:

Capillum har under perioden tecknat 84 500 000 aktier Cefour Wine & Beverage Partihandel AB (publ) ”Cefour”, ett bolag som är listat på Aktietorget. Capillums genomsnittliga anskaffningspris uppgår till drygt 6 öre /aktie. Capillums ägarandel i Cefour uppgick per 2013-02-28 till 13,9 % av röster samt 19,0 % av kapital.
Detta innebär att det idag finns betydande övervärden i Capillums balansräkning.
Capillum har även informerat om att Bolaget avser att inneha cirka 11 % av röster i Cefour som ett långsiktigt innehav. Ett innehav som uppgår till minst 10 % av röster samt att ägandet överstiger 1 år medför att reavinsten ej är föremål för beskattning.

Förhandlingar med Maxpeak AB (publ)
Styrelsen i Capillum för nu förhandlingar med Maxpeak AB (publ) om Maxpeaks möjlighet till ett ökat delägarskap i i Capillum.
Dessa förhandlingar avses att slutföras i början av april.

Kopparberg 2013-03-06

För ytterligare information vänligen kontakta:
Styrelseordförande Anna-May Wester, 070-849 14 39

Capillum erbjuder en palett av finansiella tjänster såsom bryggfinansiering, emissionshantering, factoring inklusive exportfactoring, inkasso med mera till små och medelstora företag.
Capillum är även en av de största ägarna i det expansiva företaget Cefour, www.cefourwine.com.
Capillums verksamhet expanderar och företaget uppvisar ett positivt kassaflöde redan under det första verksamhetsåret.
Enskilt största ägaren i Capillum är Maxpeak AB (publ),ett bolag som är listat på Aktietorget.