Bokslutskommuniké 2001

Bokslutskommuniké 2001 2002-03-11 *Resultat före avskrivningar på goodwill, övriga kostnader och finansiella poster uppgick till - 33 MSEK (22,4). Årets resultat på - 144 MSEK (1,2) efter skatt är i nivå med prognostiserat men är inte till fredsställande. *Omsättningen för kvartal 4 på 48,8 MSEK har ökat med 20% jämfört med kvartal 3. *Årets resultat påverkas av engångskostnader på 13,4 MSEK och nedskrivning av goodwill på 96,1 MSEK. *Stabil resultatutveckling inom Affärsområde Kapitalförvaltning med tillfredsställande resultat trots kraftig oro på börsmarknaderna. *Mot bakgrund av mycket svåra marknadsförutsättningar under 2001 har försäljningen inom Affärsområde Rådgivning varit för låg och givit ett otillfredsställande resultat både i Sverige och i Finland *På grund av årets resultat har koncernens likviditet varit ansträngd och det har varit nödvändigt att stärka likviditeten via lån och kreditgarantier. I takt med den förbättrade intjäningsförmågan under 2002 förväntas likviditeten att normaliseras. *Väsentliga fel som konstaterats i årsredovisning 2000 har korrigerats över det egna kapitalet. Likaså har korrigering skett av jämförelsetalen för 2000. *Prognostiserat resultat för 2002 förväntas ge ett resultat före avskrivningar på goodwill, övriga kostnader och finansiella poster på 20-25 MSEK och ett resultat efter skatt på ca 7 MSEK. Kommentar av Capinordics koncernchef Ole Nielsen: 2001 präglades av negativa händelser, mänskligt såväl som ekonomiskt, runt om i världen och Capinordickoncernen hade ett tufft år. Resultatet för 2001 är naturligtvis en besvikelse jämfört med de förväntningar vi hade i början av året och mycket kunde med facit i hand ha gjorts bättre. Resultatet skall dock bedömas i ljuset av att: § Capinordic under perioden november 1999 - november 2000 gjorde 4 förvärv § vi i samband med dessa förvärv under samma period växte ifrån 12 anställda till som mest 475 personer § vi under första halvåret 2001 befann oss i en tidskrävande sekundärnoteringsprocess § experternas, och därmed också våra egna, förväntningar på en snabb stabilisering av aktiemarknaderna i början av 2001 var fel och vi hamnade istället i de sämsta marknadsförhållandena på många år, med för stora kostnader i förhållande till försäljningsintäkterna. § det funnits väsentliga fel i beräkningen av värdet av provisionsintäkter vid utgången av år 2000 samt i avstämningar av provisioner mellan två svenska dotterbolag vilket har inneburit att de kostnadsbesparingar som genomfördes under hösten istället hade kunnat verkställas i början av året. Likaså har likviditetsplaneringen påverkats negativt. 2001 har nu i alla fall förpassats till historien, vilket de flesta som arbetar i vår bransch är tacksamma för. Vi har lärt mycket av de misstag som begåtts och vi kommer inte att upprepa dem. Positivt Det som trots allt var positivt var att många av våra medarbetare uppvisat stor lojalitet och vilja till förändring då kraven skärptes. Försäljningen per rådgivare var stigande under det sista halvåret vilket kombinerat med genomförda kostnadsbesparingar har resulterat i resultat förbättringar, både i Sverige och i Finland, under det fjärde kvartalet. Trots svåra marknadsförhållanden fick vi mycket bra betyg av våra kunder i de marknadsundersökningar som gjordes under året. Avslutningen av året med Finansinspektionens tillstånd för Unitfond Fonder i december och stor försäljningsframgång för Capinordic Asset Managements Nasdaq obligation bådar gott inför fortsättningen av 2002. 2002 Försäljningsintäkterna inom Affärsområde Rådgivning i Sverige förväntas, trots färre antal rådgivare än budgeterat, bli högre under det första kvartalet 2002 än för det fjärde kvartalet 2001. Inte minst Unitfond Fonders och Capinordic Asset Managements nya sparprodukter i Sverige har bidragit till en bra försäljning under januari och februari vilket gör att den positiva trenden under senare delen av 2001 fortsätter. Capinordic External Partners och Capinordic Sales Supports satsning på ökad distribution via icke anställda rådgivare förväntas, genom ett mycket konkurrenskraftigt koncept, öka omsättning och inflöde av förvaltat kapital under året. Försäljningen i Finland förväntas hamna något under budget för det första kvartalet. Med nytt management och nya affärsmöjligheter i Finland känns det dock som att vi är på rätt väg. Affärsområde Kapitalförvaltning förväntas p g a negativa aktiemarknader hamna något under budget för det första kvartalet. Med 2001 i färskt minne vet vi dock att vi måste ha en god framförhållning och fokusering på kostnadernas relation till intäkterna om förändringar i marknad, avtal eller den egna organisationen uppstår. Det är min absoluta uppfattning att vi inom koncernen aldrig haft en bättre kvalitet på våra medarbetare än vad vi har idag. För ytterligare information kontakta gärna: VD Ole Nielsen 042-37 26 91, 073-917 06 50 Informationschef Peter Janson 042-37 26 92, 073-917 06 05 Ekonomidirektör Jörgen Mejlholm 042-37 26 29 E-post till medarbetare i Capinordic: förnamn.efternamn@capinordic.se Hemsida: www.capinordic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00180/wkr0001.doc Hela kommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00180/wkr0002.pdf Hela kommunikén