Delårsrapport januari - juni 2001 2001-08-24

Delårsrapport januari - juni 2001 2001-08-24 Kraftig marknadsavmattning inom Affärsområde Rådgivning med en försäljningsminskning på den svenska marknaden med - 24 %. Kraftfulla åtgärder vidtagna. Resultat före goodwillavskrivningar uppgick till -13,3 MSEK (22,8). Resultat efter skatt uppgick till -26,1 MSEK (21,8). Positiv resultatutveckling i Affärsområde Kapitalförvaltning. Positiv försäljningsutveckling på den finska marknaden. Capinordicaktien sekundärnoterad på Stockholmsbörsens O-lista den 21 juni. De förutsättningar som tidigare meddelats för uppfyllande av prognos för 2001 föreligger ej längre. Med hänsyn till detta förväntas ett resultat före skatt på -15-20 MSEK för 2001. Således förväntas ett positivt resultat för andra halvåret. Kommentar av Capinordics koncernchef Ole Nielsen: Utvecklingen på den marknad där Capinordic verkar har under det första halvåret varit kraftigt negativ. Vår försäljning av aktierelaterade sparprodukter inom Affärsområde Rådgivning har inte motsvarat de förväntningar vi har haft. Åtgärder i form av lansering av marknadsanpassade produkter och kraftiga kostnadsbesparingar och personalnedskärningar har, med facit i hand, satts in för sent. Då vi inte förväntar en snar förbättring av marknadsförutsättningarna har dessa åtgärder nu vidtagits. Affärsområde Kapitalförvaltning visar ett fortsatt positivt resultat och i nivå med budget. Under augusti har ett nytt dotterbolag startats, Capinordic External Partners. Här utvecklar vi och förstärker vårt distributionskoncept, via externa partner- och ombudsbolag. Det underliggande behovet av att, via ett individuellt sparande, säkerställa en tryggad ålderdom minskar inte för att aktiemarknaden kortsiktigt faller. Inte heller behovet av att söka råd kring sin privatekonomi. Ökningen runt om i Europa av antalet fristående finansiella rådgivare, med ett brett produktutbud och kundens behov i fokus, visar att vi fyller en funktion på marknaden och att vår affärsidé har framtiden för sig. Verksamhet Capinordics affärsidé är att, i sin roll som fristående ifrån banker, försäkringsbolag och fondbolag, erbjuda privatpersoner och företag flexibla och skräddarsydda finansiella lösningar. Detta skall uppnås genom individuell finansiell rådgivning och oberoende kapitalförvaltning på den nordiska marknaden. Koncernen är uppdelad i två affärsområden; Rådgivning och Kapital förvaltning, med för närvarande cirka 85 000 kunder i Sverige och Finland samt cirka 5 500 MSEK under kapitalförvaltning. Intäkterna genereras dels genom förvaltningsavgifter på det förvaltade kapitalet och dels genom provisionsintäkter på de finansiella produkter som bolaget förmedlar till sina kunder via personlig rådgivning. Exempel på finansiella produkter som Capinordic tillhandahåller är olika typer av försäkringar och sparande. Koncernen hade vid periodens utgång ca 475 anställda och kontor på 28 orter i Sverige, Finland och Danmark. Målsättningen med verksamheten är att Capinordic skall vara Nordens ledande fristående leverantör av finansiella lösningar inom sparande-, investerings och försäkringssektorn. Resultat De svåra marknadsförhållanden som rådde under kvartal 1 har fortsatt. Under perioden har resultatet legat under budgeterat på grund av minskad försäljning inom Affärsområde Rådgivning. Koncernens intäkter har till största delen genererats via försäljningsprovisioner på aktierelaterade sparprodukter och resultatet påverkas därmed negativt vid en vikande aktiemarknad. På de marknader där Capinordic verkar; Sverige och Finland har börserna fallit med 18,1 % respektive 37,3 % enbart under årets sex första månader (se diagram nedan). [REMOVED GRAPHICS] Diagram över Stockholmsbörsens, Helsingforsbörsens och Köpenhamns Fondbörs All-Share index okt 2000 - aug 2001. Koncernens resultat för perioden på -26,1 MSEK är otillfredsställande och visar en klar försämring i förhållande till ledningens förväntan. Affärsområde Kapitalförvaltning visar trots en negativ utveckling på kapitalmarknaderna en bra resultatutveckling medan Affärsområde Rådgivning har upplevt en kraftig marknadsnedgång med motsvarande fall i försäljning och provisionsintjäning samtidigt som det ej lyckats att reducera kostnaderna tillräckligt snabbt. Affärsområde Kapitalförvaltning Utvecklingen på aktiemarknaden har under det första halvåret varit fortsatt negativ, de flesta aktiefonder på marknaden har tappat i värde. I Finland sköts kapitalförvaltningen av Capinordic Asset Management Oy planenligt med tillfredsställande resultat. De finska och svenska kapitalförvaltningsaktiviteterna är nu organisatoriskt under gemensam ledning, vilket innebär ett bättre utnyttjande av synergieffekter och samlad kompetens. Det totala förvaltade kapitalet har utvecklats enligt diagram: [REMOVED GRAPHICS] Affärsområdets satsning på en PPM-produkt i Sverige har i takt med det nationellt minskade intresset för PPM ej blivit den framgång som förväntades. Vi har därför valt att skriva av den totala marknadsföringskostnaden på ca 1,6 MSEK för PPM under perioden. Affärsområde Rådgivning Försäljnings- och resultatutvecklingen inom affärsområdet har under perioden legat markant under budgeterad. På den svenska delen av marknaden, som ligger under AB Capinordic Sverige, har försäljningen under kvartal 2 varit högst otillfredsställande. Det har även konstaterats en klar ökning av antalet annullerade affärer, vilket ytterligare reducerat antalet genomförda försäljningar. En viss andel av ingångna affärer annulleras normalt till följd av att förutsättningar eller villkor från kundens eller produktbolagens sida inte kan uppfyllas. En fallande marknad har medfört att annulleringarna ökat i förhållande till tidigare nivå vilket belastat resultatet för perioden med ca - 4,1 MSEK. Ledningens förväntningar om bättre marknadsutveckling har inneburit ett kvarhållande av en för stor organisation med för hög kostnadsnivå. Till detta kommer höga marknadsföringskostnader under perioden inkluderat extraordinära avskrivningar på 1,5 MSEK. Detta har medfört att affärsområdet visar ett resultat som väsentligt avviker från förväntat. Mot bakgrund av detta har nu koncernledningen genomfört ett antal åtgärder med fokus på försäljningsökning, anpassning och effektivisering av organisationen inom Capinordic Sverige samt generella kostnadsbesparingar i bolaget: · Ny VD, Bo Ek, med mångårig erfarenhet i koncernen är tillsatt · Omorganisation till en mer förenklad försäljningsorganisation som innebär att befattningarna försäljnings- och regionchefer förs vinner. 8 regioner blir 6 försäljningsområden. · Antalet anställda rådgivare minskas ned till ca 80 · Kundrekryteringsaktiviteterna effektiviseras · Stabsfunktionerna anpassas till ny organisation · Ett antal nya produkter lanseras, anpassade till dagens sparmarknad · Generella kostnadsbesparingar Totalt innebär detta en personalminskning på mer än 120 personer, varav merparten är tim- och deltidsanställda inom kundbokning, samt en väsentlig kostnadsbesparing. Det finns inga synbara tecken på en snar förbättring på den privata sparmarknaden i Sverige. Det förväntas ändå att den nya organisationen beaktat minskningen av antalet rådgivare kommer att öka sin försäljning. Detta tillsammans med genomförda kostnadsbesparingar kommer att föra resultatutvecklingen tillbaka på rätt spår. I Finland sker rådgivningsaktiviteterna i bolagen IFA Financial Adviser Oy och Capinordic Senior Advisers Oy. Övertagandet av den finska rådgivningsverksamheten har visat sig svårare än förutsett, mest beroende på den oförutsedda fallande aktiemarknaden men också av nödvändiga anpassningar i organisationen. Resultaten från de finska rådgivningsbolagen föll under perioden till följd av marknads förhållande, för höga omkostnader och för stor organisation. Det har varit nödvändigt att sätta in ett antal åtgärder innefattande bland annat utbyte i ledningsfunktioner och minskning av antalet medarbetare. Det är glädjande att konstatera att försäljningssiffrorna i Finland nu ökar även om resultatet för 2001 ej blir tillfredsställande. Antalet anställda rådgivare i Finland per 2001-06-30 var 57 st. Under hösten sker fortsatt en översyn av organisationen i Finland. Verksamheten i AB Capinordic External Partners har påbörjats och har till syfte att utveckla och förstärka relationerna med partner- och ombudsbolag på den svenska marknaden samt aktivt sälja in dessa koncept till befintliga och etablerade distributörer som idag är utanför koncernen. Konceptet förväntas öka koncernens distributionsstyrka i form av fler säljkanaler och antalet etablerade rådgivare. Existerande aktiviteter inom detta område övergår från Capinordic Sverige till Capinordic External Partners. Avvecklad verksamhet Det har varit nödvändigt att göra en bokföringsmässig reservering på 1,2 MSEK beträffande den sålda fastigheten Egeparken, Albertslund i Danmark, då det från kommunens sida har rests krav om ändring av fastighetens varmvattenförsörjning från dagens, via beredare i varje lokal, till en central varmvattenberedarlösning under hänvisning till energibesparingsskäl. Mot förväntan har dispensansökan avslagits av kommunen. Bolaget kommer att överklaga kommunens beslut. Sekundärnotering på Stockholmsbörsen Beslutet om sekundärnotering av bolagets aktier på Stockholmsbörsens O- lista är genomförd med första noteringsdag den 21 juni. Noteringsprospektet utarbetat tillsammans med rådgivaren Danske Securities. Tryckt version är distribuerad och finns även tillgänglig på bolagets hemsida. Som tidigare offentliggjorts, var det ledningens mening att Capinordic skulle genomföra en nyemission på upp till 100 MDKK, samtidigt med sekundärnoteringen, med sikte på förvärv enligt bolagsstämmans beslut. Mot bakgrund av svåra aktiemarknadsförhållanden beslutade bolagets styrelse efter samråd med Danske Securities att en nyemission inte kunde ske på villkor som är tillfredsställande för Capinordics aktieägare. Med hänsyn taget till osäkerheten om denna nyemission har styrelsen beslutat att periodens resultat belastas med 9,1 MSEK för kostnader i samband med sekundärnoteringen inklusive prospektkostnader, due diligence mm. Eget kapital Eget kapital utgör per 2001-06-30 263,4 MSEK (274,2 MSEK per 2000-12- 31). Koncernens balanserade goodwill är värderad i samband med denna rapport. Det är ledningens uppfattning att periodens resultat inte ger anledning till att ändra den långsiktiga goodwillvärderingen som låg till grund vid förvärven. Likvida tillgångar utgör per 2001-06-30 5,8 MSEK (35,0 MSEK per 2000-12- 31). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00220/bit0002.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00220/bit0002.pdf Hela rapporten