Capio förvärvar The Eye Academy (London) Ltd.

Report this content

Capio förvärvar The Eye Academy (London) Ltd. Capio Healthcare UK har förvärvat The Eye Academy (London) Ltd. på Harley Street. Capio kommer att utveckla verksamheten till Capios första Capio Eye enhet i England. Capio Eye är en service line baserad på svenska behandlingsformer utvecklade av Medocular. The Eye Academy utför för närvarande refraktiv laserkirurgi men kommer att utvecklas för att på sikt också genomföra kataraktoperationer (gråstarr) på det sätt som de genomförs på de nordiska klinikerna. Den nya verksamheten beräknas vara i full gång i september och vill fram till dess fortsätta att genomföra refraktiv laserkirurgi. The Eye Academy omsätter drygt 8,5 MSEK och har tre heltidsanställda och två kontrakterade ögonläkare. Medocular Ögonkliniker är Nordens största privata ögonklinik och genomför årligen ca 7 000 kataraktoperationer, mer än 80 procent görs på uppdrag av olika landsting. Medocular utför även ca 2 000 refraktiva behandlingar som inkluderar samtliga beprövade metoder inom refraktiv kirurgi. Medocular är ett bolag inom Capiokoncernen. Capio Healthcare UK, som ingår i Capiokoncernen, är en av de ledande privata sjukhusgrupperna i Storbritannien. Verksamheten består av 25 sjukhus med ett omfattande antal medicinska specialiteter och genomför många olika typer av behandlingar till de mest avancerade inom modern medicin. Verksamheten omsätter ca 3 000 MSEK på årsbasis. Göteborg, Mars 27, 2003 Capio AB (publ) För ytterligare information kontakta: Rudolph Hahnenberger, VD, Medocular AB018-56 54 01, 070-638 88 81 Peter J Curtis, Director New Business Developments, Capio Healthcare UK +44 1234 278857, +44 7770 432898 Ulrika Stenson, Informationsdirektör, Capio AB 031-732 40 04, 070-590 07 23 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/27/20030327BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/27/20030327BIT00520/wkr0002.pdf