Capio och Siemens i strategiskt partnerskap

Capio och Siemens i strategiskt partnerskap Capio har ingått ett långsiktigt avtal med Siemens Medical Solutions om ett fördjupat samarbete inom radiologi. Avtalet är femårigt och förväntas ge Capio Diagnostik väsentliga fördelar vid investeringar i utrustning för radiologi. Genom detta samarbete kommer Capio Diagnostik att få tillgång till avancerad teknologi, tjänster och Siemens unika lösningar vilket kommer att främja Capio Diagnostiks strategiska mål och planer på en snabb expansion inom Europa samtidigt som patienterna får tillgång till bästa möjliga vård och teknik. Siemens Medical Solutions leder den teknologiska utvecklingen inom radiologi och har genom sin starka marknadsposition möjlighet att erbjuda kompletta lösningar. "- Ett samarbete av det här slaget är ett nytänkande inom diagnostik. Det ger oss möjlighet att förverkliga vår offensiva tillväxtstrategi inte minst i England och i Norge. Vår plan är att investera för mer än 250 MSEK under kommande fem år", säger Carsten Browall, VVD i Capio och chef för affärsområde Capio Diagnostik. Siemens kommer att utföra installation, underhåll och service av utrustning samt integration av mjukvaror. Siemens blir "preferred partner" för Capio Diagnostik och får genom avtalet ta del av Capios medicinska kunnande. "- Vi är mycket stolta över att ha blivit utvalda som strategisk partner för Capio och vi är övertygade om att detta samarbete kommer att vara till mycket stor fördel för båda parter. Genom detta avtal kan vi nu ha en mer strategisk inriktning i vårt samarbete.", säger Gunter Dombrowe, ordförande i Siemens Medical Solutions North West European Region. Göteborg 3 juli 2002 Capio AB (publ) Siemens Medical Solutions är ett av världens ledande företag inom medicinsk teknik för diagnos, vård och terapi. Capio är ett av de ledande vårdföretagen i Europa och är etablerat på ett sju europeiska marknader. Inom diagnostik är Capio marknadsledande i Skandinavien. För ytterligare information: Orwar Gustafsson, Direktör, Capio Diagnostik 070-590 94 50 Lars T Johnson, Direktör Capio Diagnostik 070-555 41 09 Ulf Troedsson, Direktör, Siemens Medical Solutions 070-590 96 45 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00740/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00740/wkr0002.pdf