• Capona/

Caponas extra bolagsstämma beslutar om apportemission med anledning av förvärv av 19 hotellfastigheter från Home Invest Caponas extra bolagsstämma beslutade idag enhälligt i enlighet med styrelsens förslag om att öka Caponas aktiekapital med 30.000.000 kronor genom emission av 6.000.000 nya aktier om nominellt 5 kronor per aktie, att utgöra vederlag för ett förvärv av 19 hotellfastigheter från Home Invest. Caponas extra bolagsstämma beslutade idag enhälligt i enlighet med Caponas styrelses förslag därom att öka Caponas aktiekapital med 30.000.000 kronor från tidigare 94.979.730 kronor till 124.979.730 kronor. Ökningen av aktiekapitalet skall ske genom emission av 6.000.000 nya aktier om nominellt 5 kronor per aktie. Emissionen sker med anledning av Caponas förvärv av Debutanten 1154 AB, org. nr 556651-1654, nedan kallat Home. De nya aktierna skall tecknas endast av Home Invest AB, såsom ägare till aktierna i Home, med rätt och skyldighet för tecknaren att erlägga teckningslikvid för de nya Capona-aktierna genom överlåtelse av samtliga sina aktier i Home till Capona. Genom apportemissionen blir Home ett helägt dotterbolag till Capona. Teckning av aktie beräknas ske till en kurs om 57 kronor, motsvarande den volymviktade genomsnittliga betalkursen för Capona-aktien på Stockholmsbörsen O-lista under perioden 11 november-10 december 2003. Teckningskursen kan dock komma att bestämmas till betalkursen för Capona- aktien vid den s.k. transaktionstidpunkten i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation 1:00 punkt 36. Bolagsstämman bemyndigande vidare styrelsen att vidta de eventuella smärre justeringar i emissionsbeslutet som erfordras för registreringen. Bolagsstämmans beslut om emissionen är villkorat av att samtliga villkor för genomförandet av Caponas förvärv av Home enligt avtalet därom mellan Capona och Home Invest AB senast den 1 juni 2004 eller den senare dag som parterna skriftligen överenskommer är uppfyllda eller har frånfallits enligt bekräftelse från Capona, respektive Home Invest AB. Bolagsstämmans beslut var enhälligt och fattades i enlighet med styrelsens förslag därom med iakttagande av reglerna i punkten 27 i Bilaga 1 till Caponas noteringsavtal med Stockholmsbörsen samt i enlighet med lagen (1987:464) om vissa riktade emissioner i aktiemarknadsbolag, m.m. (den s.k. Leo-lagen). Bolagsstämmans beslut hålles i sin helhet tillgängligt på Caponas huvudkontor, Berga Backe 4, Box 715, SE-182 17 Danderyd. Motiv till affären Capona befäster genom affären sin position som ett av de ledande nordiska hotellfastighetsbolagen. Vidare uppnår Capona en bra geografisk spridning med hotell på orter som bedöms vara intressanta. Ett förvärv av Home innebär även att Capona breddar sin krets av hotelloperatörer i och med att Choice Hotels Scandinavia ASA efter genomförd affär blir en betydande hyresgäst med hyreskontrakt i 36 procent av Caponas samtliga hotellfastigheter. Största hyresgäst är fortfarande Scandic Hotels med hyreskontrakt i 44 procent av Caponas hotellfastigheter. Capona och Home passar väl ihop och drivs med samma filosofi innebärande ett när samarbete mellan fastighetsägare och hotelloperatör. Home har, liksom Capona, i huvudsak omsättningsbaserade hyreskontrakt i syfte att båda parter har som gemensamt mål att höja omsättningen i hotellen. Ett förvärv av Home innebär att Caponas nyckeltal förbättras, bland annat ökar vinst per aktie, kassaflöde per aktie samt substansvärde per aktie. Capona kommer efter förvärvet att ha en finansiell ställning i nivå med de uttalade målen om cirka 30 procents soliditet samt en räntetäckningsgrad över 1,5 gånger. Efter förvärvet kommer Home Invest AB att erhålla en ägarandel i Capona om 24,3 procent av samtliga efter den nu beslutade emissionen utestående aktier. Förvärvet avses att genomföras den 30 januari 2004 varefter emissionsbeslutet blir ovillkorat. Kort om Home Home äger genom dotterbolag 19 hotellfastigheter, varav 16 är belägna i Sverige, två i Norge och en i Danmark. Fastigheterna har ett beräknat marknadsvärde om 1 603 MSEK och totala hyresintäkter om cirka 147 MSEK. Kort om Capona Capona, som äger och aktivt förvaltar hotellfastigheter, är ett av de ledande hotellfastighetsbolagen på den nordiska hotellfastighetsmarknaden. Fastighetsbeståndet per den 31 december 2003 bestod av totalt 40 hotellfastigheter varav 32 var belägna i Sverige, tre i Norge, tre i Danmark och två i Finland. Det totala antalet hotellrum uppgick till cirka 6 400. Capona är noterat på O-listan, Attract 40, vid Stockholmsbörsen under beteckningen CAPO. Namnet Capona kommer från det latinska ordet caupona som betyder hotell. Danderyd den 21 januari 2004 Capona AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta: Olle Persson, VD, tel. 08-446 59 72 E-post: olle.persson@capona.se Clas Hjorth, vVD, tel. 08-446 59 71 E-post: clas.hjorth@capona.se Detta och tidigare pressmeddelanden finns även på www.capona.se Ekonomisk information från Capona lämnas vid följande tillfällen: Delårsrapport per 31 mars 2004 Onsdagen den 28 april 2004 Delårsrapport per 30 juni 2004 Fredagen den 16 juli 2004 Delårsrapport per 30 september 2004 Tisdagen den 19 oktober 2004 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00840/wkr0002.pdf