Delårsrapport januari - mars 2004

Delårsrapport januari - mars 2004 * Hyresintäkterna uppgick till 91,3 (69,9) MSEK. * Resultat efter skatt uppgick till 15,2 (15,7) MSEK. * Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,62 (0,84) SEK. * Caponas extra bolagsstämma beslutade den 21 januari 2004 att öka Caponas aktiekapital med 30 000 000 kronor genom emission av 6 000 000 nya aktier med anledning av Caponas förvärv av Home. * Resultat efter finansnetto för helåret 2004, inklusive de 19 förvärvade hotellfastigheterna, kommer att bli väsentligt högre än motsvarande resultat för 2003, exklusive realisationsvinster. Delårsperioden i sammandrag Hotellkonjunkturen har, som en följd av den ökade rumskapaciteten, uppvisat en nedgång under början av året jämfört med 2003. De 19 hotellfastigheterna som förvärvades från Home Invest AB ingår i räkenskaperna för 2004 med två månader. Caponas hyresintäkter uppgick till 91,3 (69,9) MSEK, en ökning med 31 procent. Av Caponas hyresintäkter svarade Sverige för 81 procent, Norge för 10, Danmark för 6 och Finland för 3 procent. Av hyresintäkterna kommer 7,0 (7,7) MSEK från den egna hotelloperatörsverksamheten, det vill säga de tre hotell som drivs i egen regi. Direktavkastningen uppgick till 8,9 (9,9) procent. Fastighetsverksamhetens resultat uppgick till 62,6 (46,5) MSEK. Resultatet från hotelloperatörsverk-samheten uppgick till -0,7 (1,1) MSEK. Rörelseresultatet, som belastas med kostnader för avgångsvederlag om 6,2 MSEK till tidigare verkställande direktören, uppgick till 50,8 (43,0) MSEK och resultatet efter finansnetto till 21,2 (22,0) MSEK. Resultatet efter skatt uppgick till 15,2 (15,7) MSEK, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,62 (0,84) SEK. Investeringar uppgick till 16,9 (15,9) MSEK, varav investeringar i fastighetsverksamheten svarade för 16,9 (15,2) MSEK, där den enskilt största posten avser utbyggnaden av Scandic Hotel Kolding. Investeringar i den egna hotelloperatörsverksamheten svarade för 0,0 (0,7) MSEK. Under perioden har 27 000 aktier, motsvarande 0,1 (0,1) procent av Caponas totala antal aktier, återköpts för 1,9 (1,1) MSEK till en snittkurs av 69,41 SEK. Den 29 januari 2004 slutade Olle Persson som verkställande direktör och Clas Hjorth utsågs till tillförordnad verkställande direktör. För ytterligare information kontakta: Clas Hjorth, tf VD, tel 08-446 59 71 E-post: clas.hjorth@capona.se Detta och tidigare pressmeddelanden finns även på www.capona.se Ekonomisk information under 2004 Delårsrapport per 30 juni Fredagen den 16 juli Delårsrapport per 30 september Tisdagen den 19 oktober ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/28/20040428BIT00680/wkr0001.pdf Hela rapporten