MARKNADENS MEST INNOVATIVA MINIKRANAR

Jekko Minicranes äntrar nu svenska marknaden med stark agentur

Företaget Svenska Jekko AB startar nu sin försäljning av minikranar/Jekko i Sverige. Bakom satsningen finns en ägare med starka rötter och mångårig erfarenhet av maskinbranschen.
- För oss är trygghet, stabilitet och kundens bästa alltid i centrum, säger Nils- Gunnar Burge VD.

Självklart val
Jekko är en marknadsledande minikrans-tillverkare med över 45 års erfarenhet av att bygga maskiner. 1972 etablerades Jekko (dåvarande Ormet) i Treviso, Italien där utveckling och tillverkning sker än idag. 1999 lanserades produkten som utvecklats på marknaden till ett självklart maskinval inom flertalet branscher: Den moderna minikranen.
En video från Jekkofabriken: Klicka här för att titta

Tight samarbete
Jekko tillverkar högkvalitativa produkter i Italien som uppfyller högt ställda krav. De olika maskinerna har många starka egenskaper, bland annat mittmonterad bom, pick and carry, mycket flexibla stödben och svensk Scanreco trådlös radiokontroll.
- Vi vill med god säkerhet kunna säga att kunden får det bästa när den handlar med oss, hela ledet: produkt, service och eftermarknad, säger säljaren Jakob Burge. Kollegan Karl- Fredrik Bengtsson tillägger att Jekko Minicranes ser Svenska Jekko AB som en stark leverantör som agerar mycket seriöst och därför har vi redan etablerat en mycket god relation.

20 år sedan
Allt började för cirka 20 år sedan när Nils- Gunnar Burge, VD på Vara maskinimport, första gången såg en av dessa minikranar.
- Det såddes ett frö som vuxit sig allt starkare med åren som gått. Vid tidpunkten hade han fullt fokus på teleskoplastare, möjligheten att satsa på ett nytt segment fanns inte. Sedan dess har Vara maskinimport växt sig starkt och expanderat samtidigt som minikranarna har nått än längre i utvecklingen. När Nils-Gunnar kom i kontakt med italienska Jekko 2017 var tillfället det rätta och ett samarbete inleddes.

Nu är satsningen i full gång och ett nytt företag har växt fram under det gångna året.
- Ett nära och gott samarbete har inletts, det känns mycket bra, säger Nils-Gunnar. Personal från företagets support- och serviceavdelning har utbildats på plats i fabriken i Italien. Jekko har redan varit på besök i Vara (Västra Götaland) vid två tillfällen. Svenska Jekko AB kommer att sälja Jekkos produkter, sköta all eftermarknad och service rikstäckande.

Videopresentation Svenska Jekko: Klicka här

Lanseringen i Sverige görs med en stabil grund bestående av ägarens starka plattform och ett framgångsrikt team som har många års erfarenhet.
- Genom innovativa produkter och smarta lösningar vill vi hjälpa våra kunder att utvecklas i sitt arbete. Kunden skall alltid känna sig trygg i en relation med oss tack vare vårt kunnande, service och våra tidigare 40 år i maskinbranschen. Svenska Jekko AB borgar för en säker lönsamhet genom innovation, kapacitet och flexibilitet, uttrycker Nils-Gunnar Burge.

Första minikranen i Sverige
Första affären redan gjord, AB Truck & Krantjänst (bilden ovan) köpte i dagarna en JF-545 så det blir den första av modellen i Sverige.
- Det känns väldigt kul och spännande med tanke på att detta blir ett utmärkt komplement för oss, kapaciteten som den har öppnar upp helt nya möjligheter. Jobb som vi inte kunnat göra med befintliga maskiner görs enkelt med denna minikran, du kommer upp och över hinder i trånga utrymmen. Nu kan vi stå 15 meter ifrån och vinkla upp jibben, det öppnar upp för alternativa lösningar med riktigt bra lyftkapacitet. Vi har redan fått in förfrågningar på jobb vi hade behövt tacka nej till tidigare, mycket tack vare smidigheten och lyftkapaciteten, säger Martin Andersson.

Minikranar är på framfart i Sverige inom flertalet sektorer. Svenska Jekko tror på tillväxt samt att kunder kommer att hitta många nya användningsområden för produkterna.
- Vi ser fram emot att få träffa människor från olika branscher och verksamheter, vi vill ge minikranen ett lyft i Sverige. Det är helt klart en spännande och intressant framtid vi går tillmötes, avslutar Nils-Gunnar Burge.

HÄR FINNS VI:
www.jekkosverige.se

Kontakt:
Frågor om Svenska Jekko AB: andreas@jekkosverige.se
Presskontakt: Eric Johansson eric@captual.se tel: 0705864546

Svenska Jekko AB

Marknadens mest innovativa minikranar säljs nu i Sverige.