• car2go/

car2go placerar ut 150 nya bilar i Solna, Sundbyberg, Kista/Akalla, Hammarby Sjöstad samt Stockholms flygplatser

Report this content

STOCKHOLM – car2go, Stockholms nya bildelningstjänst helt utan fasta hyrstationer, utökar nu antalet smart fortwo-bilar i huvudstaden från 100 till 250. Samtidigt utvidgar car2go sitt verksamhetsområde till att även inkludera Solna, Sundbyberg, Kista/Akalla, Hammarby Sjöstad samt flygplatserna Bromma och Arlanda. Detta innebär att lanseringen i Stockholm nu är fullbordad.

car2go är en bildelningstjänst utan fasta hyrstationer. Tjänsten ger användaren möjligheten att transportera sig från punkt A till punkt B, utan att behöva tänka på att lämna tillbaka bilen vid en fast station. Bilarna lokaliseras direkt på gatan eller via en smartphoneapp, och lämnas vid avslutad hyra på valfri offentlig parkeringsplats inom car2gos så kallade verksamhetsområde.

-       Vi har sett ett stort intresse sedan vår smyglansering i Stockholm för drygt två månader sedan. Vi är därför glada över att nu även kunna erbjuda våra användare en full flotta samt möjligheten att lämna bilarna i fler områden. Vår ambition är att detta resulterar i att fler får upp ögonen får vilka fördelar vår tjänst medför, säger Peter Ahlgren, Location Manager för car2go Sverige.

Flexibel och kostnadseffektiv transportmöjlighet vart du vill

Dagens nyhet innebär med andra ord att car2go både blir mer tillgängligt och mer flexibelt. Vid smyglanseringen i december inkluderade verksamhetsområdet i huvudsak Stockholms innerstad, och nu utvidgas området från tidigare 23 till 40 kvadratkilometer. Stockholmarna kan nu exempelvis åka car2go till och från jobbet i Kista eller till och från flygplatserna Bromma och Arlanda. Kunderna möter inga fasta kostnader utan betalar endast när bilarna används – i dagsläget 4 kronor per minut, max 165 kronor per timme eller max 650 kronor per dag. Vid körningar till flygplatserna tillkommer en parkeringsavgift om 60 kronor på Bromma och 90 kronor på Arlanda.

-       Vi har analyserat befintliga transportalternativ i Stockholm och är övertygade om att car2go kan fylla en lucka bland dagens alternativ. Vi erbjuder våra användare möjligheten att ta sig vart de vill när de vill, samtidigt som de slipper den administration och de kostnader som en egenägd bil innebär, säger Peter Ahlgren.

På väg att bli världens ledande, helt flexibla bildelningstjänst

Utöver Stockholm har car2go idag över en miljon kunder och verksamhet i 29 städer i Europa och Nordamerika. Tjänsten lanserades framgångsrikt i Köpenhamn tidigare i höstas, och har där redan tusentals användare. Dessutom planeras en lansering i Kina under 2015. Kunderna har tillsammans använt tjänsten över 32 miljoner gånger hittills och i snitt påbörjas en ny hyra varannan sekund.

För mer information, vänligen kontakta:

Burson-Marsteller för car2go Sverige
Erik Granström
+46(0)76 546 12 15
erik.granstrom@bm.com

Presskontakt, car2go:
Andreas Leo
andreas.leo@daimler.com

För mer information, vänligen besök:

www.car2go.com, www.media.daimler.com