Campingintresset växer!

Intresset för camping, husvagnar och husbilar är större än någonsin. Och Caravan Club fortsätter att växa.
På söndagen avslutades Skandinaviens största branschmässa, Elmia Husvagn Husbil. Arrangemanget, som pågått i fyra dagar, har lockat flera hundra nya medlemmar till Caravan Club.
– Allt tyder på att vi passerar 30 000 anslutna familjer i år, säger Peter Lidslot, nyanställd verksamhetsledare för organisationen.

Omräknat i individer betyder det att över 100 000 personer är aktiva i Caravan Club. Därmed är föreningen en viktig part i opinionsbildning och när det gäller att driva utvecklingen inom det här området.
– Det är självklart att myndigheter, andra organisationer och media gärna lyssnar på vad vi har att säga när vi representerar så många människor, säger Peter Lidslot.
Caravan Clubs verksamhet består dels i att arbeta med frågor som rör mobil fritid, dels att starta och driva egna campingplatser. I dag har föreningen 37 anläggningar över hela landet och är därmed Sveriges största privata campingägare.
– Föreningen är på olika sätt engagerad i att förbättra villkoren för det rörliga friluftslivet, förklarar Peter. Vi har grupper och kommittéer som arbetar med säkerheten på både campingplatser och i trafiken, tekniska förbättringar på våra fordon mm. Dessutom har vi träffverksamhet över hela landet och internationellt. Det innebär att föreningens sektioner arrangerar träffar, som är öppna för alla medlemmar. Där har vi möjlighet att lära känna både ett nytt område, samtidigt som vi får nya vänner.
De internationella träffarna fungerar på samma vis, men lockar deltagare från hela Europa.
Caravan Club startades i Sälenfjällen år 1958. Det innebär att organisationen redan från början var djupt engagerad i möjligheterna att använda husvagnar och husbilar även under vintern.
– Och så har det fortsatt, säger Peter Lidslot. Caravan Club äger norra Europas största vintercamping i Tandådalen. Där finns plats för över 700 ekipage. Men vi har en lång rad andra anläggningar som är öppna även under vintern, ofta i närheten av fina skidbackar och -spår.

Caravan Club of Sweden har nära 30 000 medlemsfamiljer och är Sveriges största organisation för mobil fritid. Föreningen har sitt kansli i Örebro. Mer information genom Peter Lidslot, tel 072-714 44 26, eller riksordförande Lars Rasmussen, tel 070-830 35 53