Caravan Club startar kampanj för rimlig vikt

En stor del av alla husbilar och husvagnar rullar omkring med överlast. Nu vill Caravan Club öka köparnas kunskaper om problemet.

– Vi måste våga prata om vikt! Frågan om vad våra fritidsfordon väger och, framför allt, hur mycket de får lasta är lite av en tickande bomb. Alla parter, tillverkare, återförsäljare, organisationer och fordonsägare måste dra åt samma håll. Det måste bli tydligt vad köparen får, men också att myndigheterna ställer rimliga krav på den som råkat få överlast i sitt fordon, säger Sven Hansson, riksordförande för Caravan Club.

Caravan Club har arbetat med den här frågan under många år, men ämnet har blivit viktigare på senare år. Det handlar bland annat om att polisen i Sverige och angränsande länder allt oftare väger fritidsfordon vid trafikkontroller.

I dag är en stor del av husbilarna 7,2 – 7,6 meter långa och får väga max 3,5 ton. En kontroll av såväl tester i facktidningar som Transportstyrelsens registreringsstatistik visar att just dessa bilar ofta har tjänstevikten satt till 3 100 – 3 300 kilo. Anta att lastkapaciteten är 300 kilo. Det förväntas räcka för minst en passagerare, markis, solceller, AC, dammsugare, cykelhållare, cyklar, tv, radio, hushållsutrustning, köksutrustning, pallklossar, ficklampa, dator, några böcker, navigator, backkamera, extra gasolflaska, bränsledunk, hygienutrustning, sängkläder, bäddmadrasser, städmaterial, mat, kylvaror, kartor, kläder m.m.
Det behövs inte ens en miniräknare för att se att det inte går ihop. Lägger man dessutom till den accepterade felvisningen på ± 5 procent på fordonsvikten kan lastkapaciteten minska med ytterligare 160 kilo! Att ta med kompisar eller barnbarn på resan är helt uteslutet.

Hårdraget betyder det här att det inte är möjligt att köra lagligt med en normalstor husbil som har mindre är 300 kilo i lastförmåga. Ändå går det att registrera dem och de är dessutom en av de vanligaste husbilarna i trafik.

När det gäller husvagnar finns än mer hårresande exempel på låg lastvikt, men där har ägaren i vart fall en teoretisk möjlighet att flytta delar av packningen till dragbilen.

I nya numret av tidning Fritidsmagasinet Caravan tar Caravan Club initiativ till en kampanj där målet är att skapa tydliga och begripliga regler för viktklassningen av husbilar och husvagnar.

För mer information, kontakta Håkan Johansson, chefredaktör för Fritidsmagasinet Caravan, tel 070 536 03 56, eller Sven Hansson, riksordförande för Caravan Club, tel 070 735 38 10.

Caravan Club of Sweden har nära 30 000 medlemsfamiljer och är Sveriges största organisation för mobil fritid. Föreningen har sitt kansli i Örebro. Mer information genom Sven Hansson, riksordförande för Caravan Club, tel 070 735 38 10 och på förenigens hemsida, www.caravanclub.se.