Enighet om krav på ställplats

De senaste åren har antalet husbilar ökat kraftigt. Det märks tydligt på populära turistorter, som Västkusten under sommaren och vid stora idrotts- och kulturarrangemang.

– Massor av aktiva människor väljer husbil, för att den gör det lättare att utöva deras stora fritidsintressen, konstaterar Lars Rasmussen, verksamhetschef för Caravan Club of Sweden, Sveriges största organisation för mobil fritid. De kommer närmare händelsernas centrum och har ändå allt de behöver med sig.

I stora delar av Europa finns det speciella campingplatser anpassade för den här typen av turism. Vanligtvis använder man det tyska begreppet ställplats för att beskriva dem.

Inget vägmärke

I Sverige har det varit svårt att enas om en gemensam definition av vad en ställplats egentligen är. Ännu saknas det faktiskt ett vägmärke som betyder ställplats, trots att den frågan diskuterats i flera år.

– Det råder en del förvirring om definitioner, säger Lars. Men nu har vi sett ett förslag som kan bli verklighet ganska snart.

Caravan Club har en stor grupp husbilsägare bland föreningens 30 000 medlemsfamiljer.

–Hälften av klubbens nya medlemmar åker husbil, säger Lars. Det ser vi tydligt i medlemsregistreringarna.

Paraplyorganisation

Caravan Club har varit med och tagit initiativ till RMF, Riksförbundet mobil fritid, en paraplyorganisation som bland annat arbetar intensivt med frågan om ställplatser.

– Det senaste året har RMF, tillsammans med några av de största webbaserade husbilsklubbarna, kommit överens om vilka baskrav vi tycker att en ställplats ska leva upp till, säger Lars. Syftet är att det ska bli lättare för företag, organisationer och andra som vill etablera en ställplats.

RMF:s vision är att alla kommuner ska ha en ställplats nära centrum senast år 2020.

Läget viktigast

– Det är ställplatsens läge som är det viktigaste önskemålet för det rörliga friluftslivet, säger Lars. Behovet är det samma vare sig man åker husvagn eller husbil och det är därför vi inom Caravan Club engagerar oss så hårt i den här frågan.

RMF:s kriterier för basservice på en ställplats:

• Platsen ska ha ett attraktivt och bra läge.
• Plan yta och tillräcklig bärighet.
• Bör vara väl skyltad med bra hänvisningar.
• Hänvisning till närmaste plats för gråvattentömning m.m.
• Prisinformation.
• Minsta avstånd mellan uppställda fordon i enlighet med MBS:s rekommendationer alternativt lokala brandmyndighetens krav.

För alla fritidsfordon

I dagsläget är det alltid markägare/platsägaren som avgör vilka fordon en ställplats är avsedd för. Caravan Clubs policy är att alla sorters campingfordon ska ha tillträde till ställplatser och föreningen arbetar aktivt för att detta ska bli standard i branschen.

De föreningar som i dagsläget ingår i Riksförbundet Mobil Fritid är:

Caravan Club of Sweden, Motor Home Club of Sweden, Kabe-Husbilsklubb, Laika Husbilsklubb, PR-Husbilsklubb, Husbussens vänner, Club Solifer, Dethpleffs Club of Sweden, Bürstner Husbilsklubb, Eura Mobil Club of Sweden, Svenska McLouisklubben, MHF Camping Club, Club Knaus Tabbert Group.

Kyrkvägen 25