Ny organisation för 300 000 campingfordon

Report this content

Riksförbundet Mobil Fritid, RMF, bildades formellt vid ett möte på mässcampingen under Elmia Husvagn Husbil i Jönköping i helgen. Det betyder att Sveriges husvagns- och husbilsorganisationer får en starkare röst för att driva gemensamma frågor.

– Och det finns en hel del att ta tag i, konstaterade Anders Waldman, som höll i mötet. Vi vill till exempel arbeta för en standardisering av gasolkopplingar i Europa.

Initiativet till RMF kommer från Caravan Club, Motorhome Club of Sweden, MHF Camping och Kabes husbilsklubb, men har snabbt fått gehör från en rad andra organisationer som har camping och campingfordon som gemensam nämnare.
Totalt finns det cirka 300 000 husvagnar och husbilar i Sverige och initiativtagarna till den nya riksorganisationen räknar med att ungefär 100 000 ägare till fritidsfordon är medlemmar i någon eller flera intresseföreningar.
Men många organisationer är små och har svårt att driva viktiga frågor ensamma, säger Boris Rastius, Caravan Club, som på fredagen valdes till ordförande i interimsstyrelsen för RMF.
Under det kommande året räknar han med att en stor del av de klubbar och föreningar som finns för ägare av fritidsfordon kommer att bli medlemmar i RMF.
– Och jag ser fram emot vår första förbundsstämma, som enligt de nya stadgarna ska arrangeras under Elmia Husvagn Husbil nästa år.
Interimsstyrelsen för RMF består av Boris Rastius, Caravan Club, ordförande, Jan Jerpdal, Motorhome Club of Sweden, kassör, Kenneth Pettersson, Caravan Club, sekreterare, samt Jan-Åke Hansson, MHF Camping, och Leif Olsson, Kabe Husbilsklubb. Caravan Clubb stöttar verksamheten genom att ge RMF tillgång till föreningens kansli i Örebro.

• Några frågor som RMF ska arbeta med under det första året:
  • Standardisering av gasolkopplingar i Europa
  • Definition av begreppet camping
  • Enhetligt regelverk (i säkerhetshänseende för campingfordon) på färjor
  • Samarbete med systerorganisationer i andra länder
  • Remissinstans för Konsumentverket (avtalet med husvagnsbranschen från 2006)
  • Remissinstans för berörda departement och myndigheter
  • Opinionsbildare i viktiga frågor
  • Lösa tvister mellan medlemsklubbar eller inom medlemsklubbar
  • Definiera God Föreningssed
  • Ta fram en broschyr för mobil turism i Sverige

För mer information kontakta Kenneth Pettersson.
kenneth.pettersson@caravanclub.se

Caravan Club of Sweden