Tjäna på att välja rätt besiktning

För drygt tre år sedan fick Svensk Bilprovning konkurrens av andra att besiktningsföretag. I dag finns det nära 50 procent fler anläggningar som arbetar med fordonsbesiktning. Antalet har ökat från 190 till cirka 310, men konkurrensen har inte lett till sänkta priser, skriver Fritidsmagasinet Caravan, Caravan Clubs medlemstidning, i nästa nummer.

Transportstyrelsen har gjort en analys över hur läget egentligen ser ut.

I de mer tätbefolkade delarna av Sverige finns det gott om besiktningsstationer. På många orter är det tydlig konkurrens mellan flera olika företag. Men det gäller som sagt där det finns gott om kunder.
Det blir stor skillnad när Transportstyrelsen beskriver läget i till exempel Norrland. Där finns det i princip aldrig mer än ett besiktningsföretag på orten. Och syftet med förändringen, en fungerande marknad där ökad konkurrens skulle ge lägre priser, har inte alls uppfyllts.

Kunderna kritiska

Det finns också mycket kritik bland kunderna. Många fordonsägare tycker att det blivit krångligare att besiktiga. Dessutom är det svårt att jämföra de olika företagen.
I samband med avregleringen har många nya aktörer valt att fokusera på de mest lönsamma uppdragen. Det betyder till exempel att det är enkelt att hitta besiktningsstationer som kan ta sig an en personbil, men det är långt ifrån alla som vill besiktiga en tung husbil. Och när det gäller gasolkontroller varierar utbudet kraftigt.

Priserna har stigit

För några veckor sedan gjorde tidningen Dagens Nyheter en prisjämförelse mellan besiktningsföretagen. Då visade det sig att priset för kontrollbesiktning av personbil varierar mellan 295 och 475 kronor. Trots den ökande konkurrensen har priserna dessutom stigit under 2013.
Tidigare fick bilägare alltid information från Svensk Bilprovning när det var dags att boka tid för besiktning. I dag är det inte självklart att det kommer ett meddelande om att det är dags för besiktning. Bilägare måste helt enkelt själva hålla koll på när det är dags.
Det är dessutom svårt att få information om vad en besiktning egentligen kostar. Fritidsmagasinet Caravan har ringt runt till sex av de större besiktningsföretagen. Vi har frågat vad det kostar att besiktiga en husvagn, en personbil klass 2 under respektive över 3,5 ton samt också motsvarande husbilar som är registrerade som ”lastbil med bostadsinredning”.

Pengar att tjäna

Vår undersökning visar att det finns pengar att tjäna på att ta reda på priset innan du bokar besiktningstid.
Husvagnspriset varierar mellan 330 kr och 450 kr.
Husbilar, registrerade som personbil klass 2, kostar 300– 395 kr om de väger under 3,5 ton och över 3,5 ton är priset 530– 860 kr.
Då ska man dessutom vara medveten om att flera av de nya besiktningsföretagen inte ens kan ta emot tunga husbilar.
När det gäller husbilar som är lastbilsregistrerade är läget än mer komplicerat eftersom flera företag då har olika viktnivåer för prissättningen. Grovt kan man säga att lastbilsregistrerade husbilar alltid är minst 100 kr dyrare att besiktiga än om de varit registrerade som personbil klass 2. Och över 3,5 ton stiger priset kraftigt. Billigast är Svensk Bilprovning, med 840 kr, men konkurrenterna ligger bara några tior högre.

Gasoltest ibland

Ett gasoltest kostar cirka 150 kr, men även här finns det företag som tar ut lite högre pris. Men det är inte alltid säkert att det går att kontrollera gasolanläggningen i anslutning till besiktningen. Flera tillfrågade företag har inte den möjligheten.

Översikt:

Svensk bilprovning 0771-600 600
PB2, max 3,5 ton 350/530 kr
PB2 över 3,5 ton 530/840 kr (upp till 7 ton) (1 050 kr 7-16 ton)
husvagn 400 kr
Opus Bilprovning 0775-500 300
PB2 max 3,5 ton 350/530 kr
PB2 över 3,5 ton 790/870 kr (upp till 7 ton) (1 220 kr 7-16 ton)
husvagn 370 kr
Besikta Bilprovning 0774-400 800
PB2 max 3,5 ton    395/495 kr
PB2 över 3,5 ton 860/860 kr (upp till 7 ton) (1 200 kr 7-16 ton)
husvagn 440 kr
gasolbesiktning ja/180 kr
Carspect 0771-44 22 33
PB2 max 3,5 ton 300-420 kr beroende på ort/545 kr
PB2 över 3,5 ton ingen möjlighet
husvagn 450 kr
Dekra Bilprovning 0771-441 441
PB2 max 3,5 ton 395/540 kr
PB2 över 3,5 ton på vissa stationer
husvagn 330 kr
gasolbesiktning på vissa stationer
Clearcar 0771-299 299
PB2 max 3,5 ton 320/480 kr husbil bara vissa stationer
PB2 över 3,5 ton ingen möjlighet
husvagn 360 kr
gasolbesiktning på vissa stationer

Sammanställningen bygger på telefonuppgifter från de största besiktningsföretagen på den svenska marknaden. Det råder ibland stor osäkerhet hos personalen så kontrollera alltid uppgiften mot ditt registreringsnummer innan du bestämmer dig för vilket företag du vill anlita. Det går ofta att komma på drop-in, men då är det dyrare. Priset är ibland lägre om man betalar på Internet vid bokning.

Kyrkvägen 25