Trött lika farlig som rattfull

Report this content

Hälften av alla svenskar sover för lite och 300 000 lider av nattliga sömnuppehåll som leder till onormal trötthet under dagen.

Mer än var femte trafikolycka beror på trötthet.

Senaste numret av Fritidsmagasinet Caravan slår larm om trötta bilister som är lika farliga som om de var rattfulla.

Det kan bli långa körpass på väg till fjällen. Sportlovet är kort och sena resor ger minst en dag extra i backen. Bra musik, kaffe och envishet så går det.

Många gör sådana resor, men ofta helt lagvidrigt. Risken är stor att graden av sömnighet motsvarar cirka en promilles alkoholhalt i blodet.

- Lagen är tydlig på den här punkten, men eftersom möjligheten att mäta sömnigheten inte är lika tydlig som lagen, så blir den svår att tillämpa, konstaterar professor Jan Hedner vid sömnmedicinska avdelning på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg vid seminariet ”Sov gott om natten – bli pigg bakom ratten” som arrangeras av Apnéföreningen i Stockholm, Länsförsäkringar, Philips Respironics och ResMed.

Det är inte bara en övermodig körplan som kan ge trötthet vid ratten. Ett växande problem är förekomsten av sömnapné i samband med snarkning.

- En person med det vi kallar obstruerad sömnapné kan uppleva sig ha sovit sina sju-åtta timmar på natten, men har i själva verket förlorat upp till en tredjedel av vilan på grund av syrebortfall och korta, korta sömnavbrott, förklarar Jan Hedner i Fritidsmagasinet Caravan.

Här är lagen ännu tydligare. En diagnosticerad och obehandlad obstruerad sömnapné utgör laglig grund för indragning av körkort.

Om du diagnosticeras med obstruerad sömnapné finns det bot. Många klarar sig med en bettskena som förändrar ställningen i bettet på ett sätt som motverkar snarkning. Skulle inte det räcka blir de flesta hjälpta med en andningsmask, så kallad CPAP.

Caravan Club of Sweden har nära 30 000 medlemsfamiljer och är Sveriges största organisation för mobil fritid. Föreningen har sitt kansli i Örebro. Mer information genom Peter Lidslot, tel 072-714 44 26, eller riksordförande Lars Rasmussen, tel 070-830 35 53

Kyrkvägen 25