Verksamhetschef stort steg mot framtiden

Nu tar Caravan Club ett steg mot framtidens verksamhet. Den 1 september lämnade föreningens riksordförande Lars Rasmussen sin post för att istället bli verksamhetschef för Caravan Club. Det innebär att vice riksordförande Sven Hansson tar över de uppdrag som Lars tidigare hanterat. Den här organisationen gäller fram till Rikstinget i Dalarna i maj nästa år.

Sven Hansson är övertygad om att föreningen vinner mycket på den här lösningen:
– Vi får en verksamhetschef som är väl insatt i alla aktuella frågor samtidigt som vi i styrelsen vet att Lars verkligen är införstådd med hur vi ser på hans nya roll.

Över 50 år
I dag har Caravan Club 30 000 medlemsfamiljer. Det är mer än 50 år sedan organisationen bildades, vid Tandådalens högfjällshotell. Då handlade det om en liten förening där alla kände varandra.
– Caravan Club har vuxit steg för steg och genom vårt sätt att arbeta lyckas vi behålla mycket av den anda som kännetecknar en liten förening, tycker Sven. Verksamheten är baserad på ideellt arbete och det bidrar till att vi upplevs som en familjeorganisation med många engagerade medlemmar.
Caravan Clubs fantastiska utveckling bygger helt och hållet på medlemsfamiljernas vilja att skapa bästa möjliga förutsättningar för en gemensam fritid.
– Det var så det började när medlemmarna byggde upp Tandådalens camping, förklarar Lars. Och så fortsätter det…

Störst i Sverige
I dag är Caravan Club Sveriges största enskilda campingägare. Föreningen driver sammanlagt 38 campingplatser över hela landet.
Caravan Club of Sweden har haft en väldigt stabil utveckling där nya campingplatser och fler anställda alltid diskuterats väldigt noga innan organisationen genomfört förändringar.
– Det här har säkert medverkat till att Caravan Club fortsatt att arbeta utifrån ungefär samma organisation under så många år, konstaterar Lars och Sven. Men nu har vi passerat en ekonomisk nivå som förutsätter mer kontroll och bättre styrning på verksamheten.
– Såväl revisorer som banker anser att det är viktigt att Caravan Club får en organisation som stämmer mer överens med verkligheten, säger Sven. Och i maj beslutade Caravan Clubs styrelse att be dåvarande riksordföranden Lars Rasmussen att ta tjänsten som verksamhetschef vid kansliet i Örebro.
– Enligt våra stadgar får man inte både vara anställd och förtroendevald i föreningen, så därför lämnar Lars ordförandeposten några månader i förtid, förklarar Sven.

Symboliskt steg
När den nya organisationen sätts i sjön den 1 september markerar det den förändring som är på gång inom Caravan Club.
– De allra närmaste åren kan det hända mycket, tror Lars. Det finns redan beslut om att arbetsgrupper ska presentera idéer för framtiden vid de närmaste tingen.
– Jag är övertygad om att Caravan Club fortsätter sin positiva utveckling, säger Lars. Det är många diskussioner kvar, men föreningen har alla förutsättningar att behålla sin starka position inom svenskt campingliv.

Caravan Club of Sweden har nära 30 000 medlemsfamiljer och är Sveriges största organisation för mobil fritid. Föreningen har sitt kansli i Örebro. Mer information genom Lars Rasmussen, tel 070-830 35 53

Kyrkvägen 25

Taggar: