Carbiotix AB offentliggör halvårsrapport, 2024

Carbiotix AB (publ) ("Carbiotix" eller "Bolaget") offentliggör härmed halvårsrapport för Q2 samt det första halvåret 2023. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på Bolagets hemsida (www.carbiotix.com). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

2024-04-01- 2024-06-30 (andra kvartalet)
• Nettoomsättning uppgick till 177 350 SEK (44 412 SEK).
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -4 501 373 SEK (-3 895 397 SEK).
• Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,19 SEK).

2024-01-01- 2024-06-30 (första halvåret)
• Nettoomsättning uppgick till 777 518 SEK (409 578 SEK).
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -8 494 006 SEK (-6 817 284 SEK).
• Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (-0,33 SEK).
• Soliditeten uppgick till 91% (92%).
• Likvida medel per 2024-06-30 uppgick till 2 456 386 SEK (7 633 789 SEK).

Väsentliga händelser under perioden

• Den 4 april meddelande Carbiotix att Bolaget inledde NutraCycle-pilotstudie med samma ledande amerikanska livsmedels- och dryckesproducenten som nämndes i ett pressmeddelande från Carbiotix den 6 mars. Pilotstudien är det andra steget i NutraCycle förstudien och påbörjas först efter en framgångsrik laboratoriestudie.

• Den 25 april meddelande Carbiotix att Bolaget signerade sitt första NutraCycle gemensamt utvecklingsavtal. Den gemensamma utvecklingsfasen omfattar processutveckling, processteknik och produktformuleringsarbete med målet att fatta beslut om att bygga en Carbersol-process.

• Den 28 maj meddelade Carbiotix att Bolaget skulle genomföra en strategisk omfokusering efter positiv feedback från VitaFoods-mässan i Genève. Det omfattades av omorganisering av sin personal för att fokusera på tillväxten av sin NutraCycle-tjänst på kort till medellång sikt. Carbiotix planerade också att utöka sitt processteknikteam för att möta den ökade efterfrågan på NutraCycle-tjänsten.

• Den 17 juni meddelade Carbiotix vilka som skulle påverkas av sin strategiska omfokusering som kommunicerades den 28 maj. Omorganisationen påverkade främst de som är kopplade till LinkGut-tjänsten och Carbersol-produkten. CIO Martin Erlandsson och CMO Richard Rosenbloom påverkades och lämnade Bolaget.

• Den 20 juni meddelade Carbiotix utfallet av inlösen av teckningsoptioner av serie TO3. Det var 20 796 181 teckningsoptioner av serie TO 3 som nyttjades, vilket motsvarar cirka 39 procent av det totala antalet. Bolaget tillfördes därmed cirka 0,83 miljoner SEK före emissionskostnader.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Den 8 juli meddelade Carbiotix att Bolagets styrelse föreslog en riktad nyemission av högst 175 000 024 aktier till en teckningskurs om 0,04 SEK per aktie, vilket skulle innebära att Bolaget tillförs cirka 7,00 MSEK före emissionskostnader. Investerarna inkluderade Sustainable Holding Sweden AB, Konvexitet AB och Lars Niklas Borgquist. Nyemissionen motiverades av behovet av kapital och bedömdes vara mer fördelaktig än en företrädesemission. En extra bolagsstämma är planerad till den 14 augusti 2024.

För ytterligare information:

Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom mikrobiomvård genom upcyclad prebiotika. Carbiotix mission är att förbättra människors hälsa genom att öka konsumtionen av prebiotika. Carbiotix erbjuder idag en kärntjänst som heter NutraCycle, en upcycling- och berikningstjänst på plats som gör det möjligt för livsmedels- och dryckes-, ingrediens och foderproducenter att förvandla växtbaserade produkter till funktionella produkter.