Carbiotix ger uppdatering för Q3 2024 gällande pågående NutraCycle projekt

Carbiotix AB (publ) ("Carbiotix" eller "Bolaget") meddelar idag en uppdatering för Q3 2024 gällande sina pågående NutraCycle-projekt som tidigare kommunicerats. Sedan den 29 augusti har det totala antalet kundprojekt ökat med fyra, vilket ger totalt sexton projekt. Bolaget har lagt till tre laboratorieförstudier och en pilotförstudie. Carbiotix har utökat sin kundbas med tre nya kundprojekt i Europa och sitt första kundprojekt i Afrika. Bland dessa nya kunder finns två företag med en årlig omsättning som överstiger 1 miljard USD. Dessutom har fem nya sidoströmsprodukter lagts till, och Carbiotix har nu kundprojekt inom alla biproduktskategorier.

Erik Deaner, VD för Carbiotix, kommenterar:
"Jag är oerhört nöjd med tillväxten av NutraCycle-kundprojekt sedan vår senaste uppdatering för bara en månad sedan. Det fortsatt starka intresset för vårt värdeerbjudande är tydligt då vi engagerar oss med potentiella kunder genom digitala insatser och fysiska möten. Detta intresse, representerat av en växande pipeline av kvalificerade leads, förväntas växa under andra halvan av 2024, särskilt när vårt schema för mässor tar fart igen, med start på Future Food-Tech i London denna vecka.

Jag välkomnar tillägget av tre nya laboratorieförstudieprojekt och en pilotförstudie från ett tidigare projekt, vilket ökar det totala antalet kundprojekt till sexton. Vårt fokus är att öka antalet förstudieprojekt globalt och snabbt föra kunderna vidare genom pilot- och gemensamma utvecklingsfaser, vilket ligger i allas intresse. För att stödja detta har vi förkortat vår kostnadsfria laboratorieförstudiefas till cirka en vecka, etablerat protokoll för att köra parallella projekt och fortsätter arbeta för att förkorta tiden för pilot- och gemensamma utvecklingsfaser. Detta tillvägagångssätt syftar till att hjälpa våra kunder att påskynda sitt beslut att ingå ett licensavtal och investera i en NutraCycle-process.

Det är också uppmuntrande att se en sund geografisk spridning av kundprojekt, inklusive vår första kund i Afrika, och projekt med företag av olika storlek och årlig omsättning. Vi har nu fyra kundprojekt med företag som har en årlig omsättning på över 1 miljard USD, och vi är i dialog med flera andra av de 100 största globala livsmedels- och dryckesföretagen. Detta breda intresse, från stora företag till små företag, visar den breda attraktionskraften hos vår NutraCycle-tjänst och det växande fokuset på återvinning på plats.

Dessutom har vi nu projekt inom alla sidoströmskategorier, vilket gör att vi kan påskynda förstudie- och gemensamma utvecklingsfaser över tid genom att använda tidigare projekt som mallar. Detta gör det också möjligt för oss att utforska tillämpningen av insikter från en biprodukt till andra. Dessutom markerar det början på att realisera det verkliga värdet av NutraCycle-nätverket, som utnyttjar den kollektiva kunskapen och erfarenheterna från alla NutraCycle-kunder som arbetar med återvinning på plats för att göra deras livsmedels-, ingrediens- eller foderprodukter mer hälsosamma, mer lönsamma och hållbara."

Framåtriktade uttalanden
Denna kommunikation innehåller framåtblickande uttalanden, bestående av subjektiva antaganden och prognoser för framtida scenarier. Förutsägelser för framtiden gäller endast från och med det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsarbete inom biotekniksegmentet, förknippade med risk och osäkerhet. Med detta i åtanke kan det faktiska utfallet komma att avvika väsentligt från de scenarier som beskrivs i detta pressmeddelande.

För ytterligare information:

Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom upcycling av växtbaserade sidoströmmar på plats. Carbiotix mission är att förbättra människors hälsa genom att öka konsumtionen av prebiotika och andra aktiva ingredienser från återvunna sidoströmmar. Carbiotix erbjuder idag en kärntjänst som kallas NutraCycle, en upcycling- och berikningstjänst på plats som gör det möjligt för livsmedels- och dryckes-, ingrediens- och foderproducenter att förvandla växtbaserade produkter till hälsosammare, mer lönsamma och hållbara produkter.