• Carbiotix/

Carbiotix initierar åtta nya NutraCycle-förstudieprojekt och kommer att börja kvartalsrapportera om nya och pågående kundprojekt

Carbiotix AB (publ) ("Carbiotix" eller "Bolaget") meddelar idag att Bolaget har initierat åtta nya NutraCycle-förstudieprojekt och kommer att börja kvartalsrapportera om både nya och pågående kundprojekt. De åtta nya projekten är utöver de två pågående förstudieprojekten och ett gemensamt utvecklingsprojekt som tidigare kommunicerats. Detta gör att det totala antalet kundprojekt uppgår till elva, med tolv olika och sidoströmsprodukter som kommer att undersökas. Bolaget tillskriver denna snabba tillväxt av NutraCycle-projekt till sitt senaste deltagande på VitaFoods Europe i maj och IFT i juli, samt införandet av en omfattande digital marknadsföringsstrategi efter sommarperioden. Kvartalsrapportering av samtliga kundprojekt kommer att tillhandahållas den sista arbetsdagen i varje kvartal för att förbättra kommunikationen med marknaden och andra intressenter vad gäller efterfrågan på NutraCycle tjänsten och statusen för alla NutraCycle-kundprojekt.

NutraCycle
NutraCycle är en tjänst för upcycling (omvandling av sidoströmar till något av högre värde och näring) och berikning (återinföra näringsvärdet i en produkt) on site som erbjuds till företag inom livsmedels- och dryckesindustrin, ingrediensindustrin och foderindustrin som bearbetar växtbaserade material. Tjänsten bygger på över 10 års kunskap och expertis relaterad att extrahera prebiotika och andra aktiva ingredienser som proteiner, polyfenoler och monosackarider från växtbaserade sidoströmmar. Målet med NutraCycle-tjänsten är att hjälpa företag att producera hälsosammare, mer lönsamma och hållbara växtbaserade produkter. (1)

NutraCycle-tjänsten fokuserar på att skapa värde för kunderna genom attraktiva villkor och en långsiktig anpassning till deras intressen. Tjänsten är uppdelad i fyra distinkta steg:
1) En kostnadsfri laboratorieförstudie, en första bedömning av material som kan utvinnas i labbskala
2) En lågkostnad pilotförstudie, uppskalning i pilotanläggningen för att validera processen
3) Ett lågkostnad projekt för gemensam utveckling (JDA)
4) Löpande service- och supporttjänster genom ett licensavtal

Licensavgifterna baseras på 5 % av värdet på det extraherade materialet som används på plats, liksom siraper, torkade produkter och olösliga rester som off-site, utöver försäljningen av kundanpassade processhjälpmedel från Carbiotix. Medan den initiala tidslängden för att slutföra steg 1–3 är cirka 12 månader för nya växtbaserade sidoströmmar, reducerar Carbiotix denna tid till cirka 6 månader då de får mer erfarenhet av varje sidoström.

Kunder som använder NutraCycle-tjänsten går automatiskt med i NutraCycle Network och får tillgång till samlad kunskap och erfarenhet från samtliga kundprojekt. Detta nätverk hjälper till att påskynda de viktigaste stegen för att etablera och driva en on-site upcycling-process, ger tillgång till dedikerade partners och hjälper slutligen kunder att undvika kostsamma misstag.

NutraCycle Marknad
Den potentiella marknaden för NutraCycle-tjänsten beräknas överstiga 10 miljarder USD. Detta inkluderar marknaden för växtbaserade livsmedels- och dryckesprodukter, värderad till nästan 24 miljarder USD och växer med cirka 10% årligen; marknaden för växtbaserade ingredienser, värderad till över 9 miljarder USD och växer med 8,6% årligen; och marknaden för växtbaserat djurfoder, värderad till över 500 miljarder USD och växer med över 3% årligen. Ungefär 20–30% av den totala massan av växtbaserade material är hemicellulosa, vilket, när den separeras, är lämplig för NutraCycle-processen. (2)(3)(4)(5)

Erik Deaner, CEO of Carbiotix, comments:
"Jag är oerhört nöjd med det stora intresset för NutraCycle-tjänsten och ser fram emot att välkomna tillägget av de åtta nya förstudieprojekt. Jag ser fram emot de kommande månaderna och åren när vi hjälper våra kunder att maximera värdet av sina NutraCycle-processer. Våra nuvarande kunder sträcker sig från små företag till miljardföretag med global närvaro. För närvarande är dessa företag baserade i Sverige, USA, Australien och Nederländerna, men intresset för tjänsten är utan tvekan globalt. Med dessa nya projekt undersöker vi nu tolv olika sidoströmmar inklusive majs, ärtor, havre, vete, gräs, tranbär, hampa, mandel, aloe vera, potatis, använda spannmål och olika förpackningsmaterial. Denna lista kommer sannolikt att snabbt bli längre under de kommande månaderna och åren när medvetenheten om vår tjänst växer. Faktum är att vi redan har överträffat vårt interna mål om tio kundprojekt till slutet av 2024 och ser en tydlig väg framåt för att potentiellt fördubbla antalet. Vi är därför ständigt på jakt efter ytterligare kvalificerad personal inom processingenjörskap och livsmedelsvetenskap.

Vårt värdeerbjudande om att göra växtbaserade produkter hälsosammare, mer lönsamma och hållbara landar väl med nästan varje potentiell kund vihar dialog med. Jag tror att detta beror på att konceptet med upcycling och berikning på plats helt enkelt är logiskt. Det starka intresset vi ser bekräftar vårt värdeerbjudande och affärsmodell, som är lika innovativ som tekniken i sig, och anpassar sig till våra kunders långsiktiga intressen. Enkelt uttryckt, vi genererar endast värde för Carbiotix när vi genererar värde för våra kunder. Med det sagt kommer de viktigaste värdedrivarna för Carbiotix under de kommande 6–12 månaderna vara intäkter från förstudie- och gemensamma utvecklingsprojekt, samt tillväxten i antal och storlek på pågående kundprojekt. För att stödja denna tillväxt kommer Carbiotix att ställa ut på Future Food Tech i London och Supply Side West i Las Vegas i oktober, och FI i Frankfurt i november.

För att säkerställa att investerare och andra intressenter är väl informerade om alla NutraCycle-projekt har vi beslutat att kvartalsvis rapportera om antalet nya förstudieprojekt samt det totala antalet och statusen för pågående projekt. Dessa rapporter kommer att tillhandahållas den sista arbetsdagen i varje kvartal. Vi kommer också vid behov skicka ut separata pressmeddelanden för nya gemensamma utvecklings- och licensavtal när de inträffar, med tanke på deras betydelse för Bolagets tillväxt och värde."

Framåtriktade uttalanden
Detta meddelande innehåller framåtblickande uttalanden, bestående av subjektiva antaganden och prognoser för framtida scenarier. Förutsägelser för framtiden gäller endast från och med det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsarbete inom biotekniksegmentet, förknippade med risk och osäkerhet. Med detta i åtanke kan det faktiska utfallet komma att avvika väsentligt från de scenarier som beskrivs i detta pressmeddelande.

This is information that Carbiotix AB is obliged to make public according to the EU Market Abuse Regulation (MAR). The information was made publicly available by the Company’s contact person set out below on 29 August 2024.

För ytterligare information:

Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom upcycling av växtbaserade sidoströmmar på plats. Carbiotix mission är att förbättra människors hälsa genom att öka konsumtionen av prebiotika och andra aktiva ingredienser från återvunna sidoströmmar. Carbiotix erbjuder idag en kärntjänst som kallas NutraCycle, en upcycling- och berikningstjänst på plats som gör det möjligt för livsmedels- och dryckes-, ingrediens- och foderproducenter att förvandla växtbaserade produkter till hälsosammare, mer lönsamma och hållbara produkter.