Kommuniké från extra bolagsstämma i Carbiotix AB (publ)

Carbiotix AB (publ) höll den 14 augusti 2024 extra bolagsstämma. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades vid den extra bolagsstämman, samtliga beslut har fattats med erforderlig majoritet och i enlighet med inför stämman framlagda förslag.

Beslut om riktad nyemission
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en riktad nyemission av högst 175 000 024 aktier till en på förhand vidtalad krets av investerare enligt nedan fördelning, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 2 625 000,360 kronor. För varje tecknad aktie ska erläggas 0,04 kronor, vilket har fastställts genom förhandlingar på armlängds avstånd mellan bolaget och investerarna. Teckning av de nyemitterade aktierna ska ske på särskild teckningslista senast den 31 augusti 2024. Betalning för de tecknade aktierna ska ske senast den 31 augusti 2024. Investerarna har åtagit sig att teckna aktierna.

Tecknare
Sustainable Holding Sweden AB (ägs av bolagets styrelseordförande Kristofer Cook), antal aktier 87 500 024
Konvexitet AB (ägs av Martin Larsén som tillträder som styrelseledamot), antal aktier 62 500 000
Lars Niklas Borgquist, antal aktier 25 000 000

Carbiotix har gjort bedömningen att Bolaget bedriver skyddsvärd verksamhet enligt lag (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar varför vissa investeringar i Bolaget ska anmälas till Inspektionen för strategiska produkter ("ISP"). Genom den riktade nyemissionen kommer Sustainable Holding Sweden AB och Konvexitet AB överskrida gränsvärdena 20,00 respektive 10,00 procent, varför investeringarna är anmälningspliktiga. Tilldelning av aktierna kommer att ske först efter att investeringen lämnats utan åtgärd eller godkänts av ISP.

Beslut om (A) ändring av bolagsordningen och (B) sammanläggning av aktier
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningen avseende gränserna för antalet aktier samt att lägga samman aktier (s.k. omvänd split), varvid hundra (100) befintliga aktier sammanläggs till en (1) aktie (1:100). Styrelsen bemyndigas att fastställa avstämningsdagen för sammanläggningen (att infalla efter beslutet har registrerats hos Bolagsverket) samt vidta de övriga åtgärder som erfordras för sammanläggningens genomförande.

Beslut om (A) ändring av bolagsordningen och (B) minskning av aktiekapitalet
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningen avseende gränserna för aktiekapitalet samt att minska bolagets aktiekapital med högst 2 625 000,360 kronor för avsättning till fritt eget kapital. Aktiekapitalets minskning ska fastställas till ett belopp i kronor som motsvarar den del av aktiekapitalets ökning enligt beslutet om nyemission som är hänförlig till ökning på grund av nyemitterade aktier, med relevant anpassning för att uppnå ett ändamålsenligt kvotvärde med tre decimaler. Minskningen ska genomföras utan indragning av aktier genom att aktiens kvotvärde ändras till 0,802 kronor.

Beslut om incitamentsprogram för personal i bolaget genom riktad emission av teckningsoptioner
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om inrättande av det teckningsoptionsbaserade incitamentsprogrammet Teckningsoptionsprogram 2024/2027 genom beslut om riktad emission av teckningsoptioner till Erik Deaner (verkställande direktör), Calle Sjöström (Chief Process Engineer) och Stephen Bromley (Chief Technical Officer tillika Chief Scientific Officer) (”Deltagarna”).

Programmet innebär att högst 90 000 teckningsoptioner ska ges ut, varvid Deltagarna erbjuds teckna högst 30 000 teckningsoptioner vardera. Teckning och betalning av teckningsoptionerna ska ske senast den 15 augusti 2024, eller det senare datum som styrelsen beslutar. Respektive Deltagare ska erlägga ett kontant vederlag uppgående till 2.06 kronor för respektive teckningsoption vilket motsvarar marknadsvärdet för teckningsoptionen, vilket har fastställts av Optionspartner AB, eller annat värderingsinstitut, i anslutning till bolagsstämman den 14 augusti 2024 och med användande av Black & Scholes värderingsmodell. Teckning av aktie med stöd av teckningsoptionerna ska kunna äga rum under perioden från och med den 1 september 2027 till och med den 7 oktober 2027. Teckningskursen per aktie är fastställd till 13.95 kronor vilket motsvarar 200 procent av den volymvägda genomsnittskursen enligt Spotlight Stock Markets officiella kurslista för aktie i bolaget under perioden från och med den 1 augusti 2024 till och med den 13 augusti 2024. Den maximala utspädningseffekten av programmet är cirka 2,34 procent.

Beslut om emissionsbemyndigande
Bolagsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller emission av konvertibler. Emissionsbeslutet ska kunna ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller att teckning ska kunna ske med andra villkor.

Val av styrelse
Bolagsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Stämman beslutade vidare att välja Martin Larsén till ny styrelseledamot samt att omvälja styrelseledamöterna Gustav Wendel, Christian Månsson, Geir Harstad, Jörgen Kamph och Kristofer Cook.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till pressmeddelande som offentliggjordes den 8 juli 2024 och den fullständiga kallelsen till stämman. Kallelse till stämman samt fullständiga förslag avseende stämmans beslut finns tillgängliga på Bolagets hemsida www.carbiotix.com.

Carbiotix AB (publ) (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom mikrobiomvård genom upcyclad prebiotika. Carbiotix mission är att förbättra människors hälsa genom att öka konsumtionen av prebiotika. Carbiotix erbjuder idag en kärntjänst som heter NutraCycle, en upcycling- och berikningstjänst på plats som gör det möjligt för livsmedels- och dryckes-, ingrediens och foderproducenter att förvandla växtbaserade produkter till funktionella produkter.