Cardo Health expanderar till Mexiko

Report this content

Cardo Health investerar i MIT Media Lab social impact spinoff, Prosperia, för att ta digital hälsovård till Mexiko. Prosperia har utvecklat en integrerad AI-baserad lösning för att massifiera tidig upptäckt och behandling av diabetes och vill nu utöka sina tjänster och erbjuda högkvalitativ digital sjukvård till Mexikos ~130 miljoner invånare.

Prosperia grundades av Alejandro Noriega (CTO), som har en doktorsexamen i tillämpad AI från MIT, och Cristina Campero (VD), en tidigare McKinsey-sjukvårdskonsult. De har en imponerande ledningsgrupp och växer snabbt.

Mer än 10 000 patienter har hittills screenats, från vilka Prosperia uppskattningsvis förhindrat upp till 4 400 fall av blindhet – patienter som upptäckts med en patologi och som remitterades för omedelbar behandling.

Prosperia är det senaste tillskottet till Cardo Health, efter investeringar i Colombia, Sydafrika och Brasilien tidigare i år. Företaget har en stark pipeline av framtida investeringar och ser stor potential i att bygga regionala digitala hälsoenhörningar, som möjliggörs av AI.

"Vad vi ser är att våra lokala entreprenörer verkligen uppskattar värdet av att vara en del av Cardo-gemenskapen, eftersom vi kan förse dem med globala best practice, finansiering och teknik som konsumenterna älskar." säger grundare och VD, Tobias Strålin. "Vi ser verkligen fram emot att skala upp Prosperia tillsammans med Cristina och Alejandro."

För mer information, vänligen kontakta:

Tobias Strålin, grundare och vd, Cardo Health

tobias@cardohealth.com

www.cardohealth.com

Om Cardo Health:

Cardo Health är ett digitalt hälsoföretag med uppdrag att demokratisera sjukvården och förbättra hälsan och välbefinnandet för miljontals människor på tillväxtmarknader. Vi skalar upp och investerar i de bästa startupbolagen inom digital hälsa i våra huvudmarknader. Genom finansiering, och global best practice, använder vi teknologi och vår djupa expertis för att bygga nästa generationens ledande, lokala digitala hälsovårdgivare. Idag erbjuder våra dotterbolag, ViBe Saúde i Brasilien, Kena Health i Sydafrika, Doc-Doc i Colombia och Prosperia i Mexiko högkvalitativ och prisvärd vård till över en miljon registrerade användare. Med huvudkontor i Stockholm befinner sig Cardo Health på en ambitiös tillväxtresa för att bli det ledande digitala vårdbolaget i tillväxtmarknader.