Bokslutskommuniké 2009

• Orderingång: 8.424 MSEK (9.455) • Nettoomsättning: 8.825 MSEK (9.742) • Rörelseresultat: 529 MSEK (941) • Årets resultat: 345 MSEK (592) • Kassaflöde från den löpande verksamheten efter skatt: 1.356 MSEK (1.004) • Resultat per aktie: 12:78 SEK (18:10) 2) • Föreslagen utdelning: 9:00 SEK (9:00)

VD och koncernchef Peter Aru: – Cardo presterade relativt väl under 2009 och lyckades i en mycket besvärlig marknadssituation ställa om produkt- och marknadsmix. I fjärde kvartalet lyckades koncernen dessutom överträffa rörelsemarginalen jämfört med 2008, justerat för kostnader av engångskaraktär och nedskrivning av fastighet. Med ett starkt kassaflöde och låg nettoskuldsättning är utgångsläget inför 2010 bra, även om osäkerheten kring konjunkturläget kvarstår. Resultat - fullständig rapport Se den fullständiga rapporten i bifogat pdf-dokument där tabeller och sammanställningar också finns. Rapporten är tillgänglig på www.cardo.com. Fjärde kvartalet 2009 Orderingången uppgick till 2.001 MSEK (2.296), en minskning med 12% efter justering för valutakurseffekter. Divisionerna Pulp & Paper Solutions och Residential Garage Doors visar ökad orderingång och utvecklingen i Asia Pacific var fortsatt god. Nettoomsättningen uppgick till 2.522 MSEK (3.033), en minskning med 19% justerat för valutakurseffekter. Rörelseresultatet uppgick till 218 MSEK (456). Rörelseresultatet har belastats med 133 MSEK i kostnader av engångskaraktär för att anpassa organisationen till rådande efterfrågan, fördelat på 40 MSEK i kostnad för sålda varor och 93 MSEK i försäljnings- och administrationskostnader. Kostnad för sålda varor har under kvartalet även belastats med 36 MSEK i nedskrivning av fastighet. Helår 2009 Orderingången uppgick till 8.424 MSEK (9.455), en minskning med 18% efter justering för valutakurseffekter. Orderingången minskade på samtliga marknader utom Asia Pacific. Under året har priskonkurrensen varit betydande inom främst divisionerna Door & Logistics Solutions och Wastewater Technology Solution. Nettoomsättningen uppgick till 8.825 MSEK (9.742), en minskning med 16% justerat för valutakurseffekter. Service andel av nettoomsättningen uppgick för helåret till 38% (33). Rörelseresultatet uppgick till 529 MSEK (941). Rörelseresultatet har belastats med 199 MSEK i kostnader av engångskaraktär för att anpassa organisationen till rådande efterfrågan, fördelat på 61 MSEK i kostnad för sålda varor och 138 MSEK i försäljnings- och administrationskostnader. Nedskrivning av fastighet har belastat kostnad för sålda varor med ytterligare 36 MSEK. Kostnaderna av engångskaraktär kommer att påverka kassaflödet med sammanlagt 173 MSEK, varav 66 MSEK har påverkat 2009. Besparingseffekten under 2009 uppgick till 75 MSEK och full årlig besparingseffekt på cirka 220 MSEK förväntas från tredje kvartalet 2010. ÖVRIGT Förändrad divisionsstruktur 2010 Cardos nuvarande fyra divisioner samordnas till två med divisionsnamnen Cardo Entrance Solutions och Cardo Flow Solutions. Rapportering kommer att ske under de nya divisionsnamnen från och med första kvartalet 2010. Verksamheten samordnas genom att nuvarande division Door & Logistics Solutions och division Residential Garage Doors integreras i en division, Cardo Entrance Solutions. Division Wastewater Technology Solutions och pumpverksamheten inom Pulp & Paper Solutions samordnas i division Cardo Flow Solutions. Divisionschef för Cardo Entrance Solutions är Ove Bergkvist och för Cardo Flow Solutions Peter Aru. Mätinstrumentverksamheten inom nuvarande Pulp & Paper Solutions kommer att utgöra en självständig enhet inom koncernen. Ansvarig chef är Patrik Stolpe. VALBEREDNINGENS FÖRSLAG TILL STYRELSE I CARDO Cardos valberedning föreslår omval av styrelseledamöterna Fredrik Lundberg, som även föreslås omvald som ordförande i styrelsen, Peter Aru, Johnny Alvarsson, Carina Malmgren Heander, Tuve Johannesson, Ulf Lundahl, Lennart Nilsson samt nyval av Katarina Martinson och Krister Mellvé. Styrelseledamoten Anders Rydin har avböjt omval. Katarina Martinson är 28 år och civilekonom. Hon har bland annat haft befattningar som analytiker vid International Strategy & Investment Group, New York, samt Strategas Research Partners, New York. Sedan 2009 arbetar hon med kapitalförvaltning och är styrelsesuppleant i L E Lundbergföretagen AB samt styrelseledamot i AB Lorentzen & Wettre. Krister Mellvé är 60 år och civilekonom. Han har under de senaste 20 åren varit verksam inom det tyska företaget Robert Bosch bland annat som VD i Sverige, Australien och Sydkorea. ÅRSSTÄMMA Årsstämma kommer att hållas i Malmö onsdagen den 7 april 2010 kl 17.00. ÅRSREDOVISNING Årsredovisning 2009 presenteras vecka 11, 2010, på Cardos webbplats, www.cardo.com. Tryckt årsredovisning skickas till de aktieägare och andra som särskilt anmält att de önskar få denna per post. Malmö den 4 februari 2010 Cardo AB (publ) Styrelsen Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av företagets revisorer. INBJUDAN TILL KONFERENS, FINANCIAL HEARINGS, I STOCKHOLM IDAG DEN 4 FEBRUARI, KL 10.00 Cardos VD och koncernchef Peter Aru kommenterar bokslutskommunikén vid en konferens idag kl 10.00 på Operaterassen i Stockholm. Anmälan görs på www.financialhearings.com eller via e-post hearing@financialhearings.com. Det finns också möjlighet att medverka och ställa frågor via telefonnummer 08-505 137 86. Konferensen kan även följas via webcast på www.cardo.com eller www.financialhearings.com, där man även kan lyssna och se presentationsbilderna i efterhand. Konferensen hålls på svenska. Finansiell kalender 2010 7 april, Årsstämma i Malmö 4 maj, Delårsrapport januari – mars 13 augusti, Delårsrapport januari – juni 12 november, Delårsrapport januari - september