Cardo lanserar världsnyhet

Cardo lanserar idag världens mest energieffektiva dränkbara avloppspump. Pumpen ingår i en serie nyutvecklade pumpar som med sin låga energiförbrukning är anpassade till marknadens krav på sänkt energikonsumtion och minskad miljöpåverkan i samband med vattenrening.

Under varumärket ABS säljer Cardo lösningar för transport och rening av avloppsvatten. Pumpserien ABS EffeX, som idag lanseras vid en internationell mässa för vatten och vattenrening, är världens första dränkbara pumpar med högeffektiva motorer. Serien har också förbättrad hydraulik och driftssäkerhet. Ett flertal pumpar har redan varit i provdrift vid olika pumpanläggningar i Europa och pumparna har överträffat de krav som finns på både driftsäkerhet och energiförbrukning, en kombination som historiskt har varit svår att uppnå. Utöver EUs krav på sänkt energiförbrukning har även andra länders kommande lagstiftning beaktats under utvecklingsarbetet. ABS EffeX kommer i höst och under 2010 att introduceras på Cardos olika marknader. – Behovet av sänkt energiförbrukning står högt på agendan för många verksamheter och vattenrening är inget undantag. Vi är först i världen med att introducera en serie dränkbara pumpar med högeffektiva motorer som tar hänsyn till ökat miljöfokus och framtida lagkrav. Jag ser med spänning fram emot utvecklingen för ABS EffeX, säger Peter Aru, Cardos VD och koncernchef. Malmö den 13 oktober 2009 Cardo AB (publ)