• CARDO/

CARDO LEVERERAR KOMPLETTA PORT- OCH DOCKNINGSLÖSNINGAR TILL DHL’S NYA TERMINAL I GÖTEBORG

Cardo har inom sin division Door & Logistics Solutions, med huvudvarumärket Crawford, fått uppdraget att leverera portar och dockningssystem till DHL Express nya terminal i Göteborg som etableras i samarbete med Skanska. Ordern omfattar 139 portar och 111 dockningssystem samt ett underhålls- och garantiavtal för 5 år.

Den nya terminalen utgörs av en omlastningsterminal samt kontor om ca 20,000 kvadratmeter. Projektet påbörjades under det fjärde kvartalet 2007 och inflyttning är planerad till första kvartalet 2009.

DHL Express har även valt att investera i Crawford Dock Management – ett mjukvarubaserat system för kontroll och uppföljning av lager och lastbilstrafik på komplexa logistikcentra. Systemet ger bland annat DHL Express information om hur terminalen utnyttjar sina portar och dockningsenheter vilket skapar ett beslutsunderlag för optimering av internlogistiken. Crawford Dock Management larmar också via SMS eller e-post vid eventuella fel eller när det är tid för förebyggande underhåll, allt för att säkerställa optimal tillgänglighet.

DHL Express satsar på tekniska lösningar som bland annat främjar god ergonomi. Till exempel har företaget valt lastbryggor med teleskopiska aluminiumläppar med jämn övergång. Dessa förebygger arbetsskador på knän och ryggar samt minskar slitage på truckar. DHL Express har även valt eldrift i samtliga portar vilket ger ett behagligare arbetsklimat samt minimerar energiförluster.

- Denna etablering är en viktig framtidssatsning för DHL Express. Vi har fokuserat på att investera i en godsterminal som kan vidareutveckla vår verksamhet under många år i Göteborgsområdet, säger Peter Hesslin, Head of Operations DHL Express Sweden.

- Det är mycket glädjande att få leverera till DHL. Det är ytterligare ett kvitto på att vi lyckats bredda vårt erbjudande och att vi kan ge våra kunder helhetslösningar för effektiv hantering av komplexa system för godshantering, säger Peter Aru, Cardos VD och koncernchef.

Malmö den 10 april 2008

Peter Aru, VD och koncernchef, tel 040-35 04 53
Maria Bergving, kommunikationsdirektör, tel 040-35 04 25, 070-602 61 81, maria.bergving@cardo.com