Cardos årsstämma 2010

Report this content

Vid Cardos årsstämma på Palladium i Malmö idag den 7 april konstaterade Cardos VD och koncernchef Peter Aru att 2009 varit ett utmanande år och att förändringsarbetet med att skapa en operativ industrigrupp ytterligare förstärkts.

– Under 2009 lyckades vi anpassa oss till rådande marknadssituation och ställa om vår produkt- och marknadsmix samtidigt som vi effektiviserade verksamheten ytterligare. Nettoomsättningen ökade i Kina och serviceerbjudandet var fortsatt framgångsrikt trots en utmanande marknad. Peter Aru framhöll att Cardo förbättrat kassaflödet från den löpande verksamheten till 1,4 miljarder kronor efter skatt jämfört med drygt 1 miljard kronor 2008 och kommenterade även marknadssituationen.  Osäkerheten om konjunkturläget kvarstår. Vi fortsätter under 2010 att fokusera på lönsamhet och marginal samtidigt som vi utvecklar vårt nyckelkundskoncept, serviceerbjudande och ytterligare stärker verksamheten genom att skapa två divisioner. Styrelse Vid årsstämman omvaldes Fredrik Lundberg som styrelsens ordförande. Även styrelseledamöterna Johnny Alvarsson, Peter Aru, Tuve Johannesson, Ulf Lundahl, Carina Malmgren Heander och Lennart Nilsson omvaldes. Katarina Martinson och Krister Mellvé valdes som nya styrelseledamöter. Stämman beslutade också att styrelsens arvode skall vara oförändrat och utgå med 400.000 kronor till ordföranden och med 200.000 kronor till var och en av övriga bolagsstämmovalda ledamöter som inte är anställda i koncernen. Utdelning Stämman fastställde vidare enligt styrelsens förslag utdelningen till 9:00 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 12 april 2010 och utbetalningsdag till den 15 april 2010. Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare huvudsakligen i enlighet med de riktlinjer som beslutades av årsstämman 2009, med mindre förtydliganden vad avser utformningen av rörlig lön och uppsägningsvillkor, vilka föranletts av bolagets anpassning till den nya koden. Återköp av aktier Styrelsen bemyndigades att före nästa årsstämma förvärva högst så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv skall ske på NASDAQ OMX Stockholm till vid förvärvstillfället gällande börskurs. Syftet med återköpsmandatet är att ge styrelsen möjlighet att under perioden fram till nästa årsstämma justera bolagets kapitalstruktur. Motsvarande bemyndigande erhölls vid årsstämmorna 2007, 2008 och 2009. Peter Arus anförande samt all övrig information kring årsstämman finns på Cardos webbplats www.cardo.com. Från och med imorgon tillhandahålls här även en videoupptagning av VDs tal. Malmö den 7 april 2010 Cardo AB (publ)

Taggar: