• CARDO/

Uttalande från styrelsen för Cardo i anledning av ASSA ABLOYs offentliga uppköpserbjudande

Cardos styrelse rekommenderar enhälligt aktieägarna att acceptera ASSA ABLOYs offentliga uppköpserbjudande 1)

Bakgrund

Detta uttalande görs av styrelsen (”Styrelsen”) för Cardo AB (publ) (”Cardo” eller ”Bolaget”) i enlighet med punkt II.19 i NASDAQ OMX Stockholms regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”).

ASSA ABLOY AB (”ASSA ABLOY”), har idag den 13 december 2010 lämnat ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Cardo att överlåta samtliga sina aktier i Cardo till ASSA ABLOY (”Erbjudandet”). ASSA ABLOY erbjuder 420 kronor kontant för varje aktie i Cardo. Erbjudandet värderar samtliga utestående aktier i Cardo till omkring 11,3 miljarder kronor.  Erbjudandets fullföljd är villkorat endast av att samtliga för Erbjudandet erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive från konkurrensmyndigheter, har erhållits på för ASSA ABLOY acceptabla villkor. Enligt den preliminära tidplan som finns intagen i det pressmeddelande varigenom Erbjudandet offentliggjordes (”Erbjudandepressmeddelandet”) beräknas acceptperioden löpa från och med den 4 februari till och med den 25 februari 2011. Beräknad likviddag är den 7 mars 2011.

Enligt Erbjudandepressmeddelandet har flertalet stora ägare i Cardo, däribland L E Lundbergföretagen AB (publ) (”L E Lundbergföretagen”), som tillsammans innehar 17.162.400 aktier i Cardo, motsvarande cirka 63,6 procent av aktierna i Bolaget, har ingått avtal med ASSA ABLOY om att sälja sina aktier i Cardo till ASSA ABLOY för 420 kronor kontant per aktie. Överlåtelserna är, liksom Erbjudandet, villkorade av erforderliga tillstånd från relevanta konkurrensmyndigheter. Med anledning av ASSA ABLOYs ovan nämnda avtal med L E Lundbergföretagen har styrelseordföranden Fredrik Lundberg och styrelseledamöterna Ulf Lundahl och Katarina Martinson inte deltagit i Styrelsens behandling eller beslut i anledning av Erbjudandet, eftersom de inte kan anses oberoende av L E Lundbergföretagen.

För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till ASSA ABLOYs pressmeddelande som offentliggjordes tidigare idag.

Som ett led i Styrelsens utvärdering av Erbjudandet har Styrelsen anlitat Mannheimer Swartling som juridisk rådgivare.

Styrelsens rekommendation

Styrelsen grundar sitt uttalande på en bedömning av ett antal faktorer som Styrelsen ansett vara relevanta

vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, Bolagets nuvarande ställning, Bolagets förväntade framtida utveckling och därtill relaterade möjligheter och risker.

Styrelsen konstaterar att priset per aktie som ASSA ABLOY erbjuder innebär en betydande premie om cirka 57,5 procent jämfört med Cardos volymviktade genomsnittliga aktiekurs på NASDAQ OMX Stockholm under de senaste tre månaderna, fram till och med den 10 december 2010 (det vill säga den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet), om cirka 266,7 kronor per aktie. Jämfört med den senaste betalkursen på NASDAQ OMX Stockholm den 10 december 2010 (det vill säga den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet) om 283 kronor per aktie i Cardo innebär Erbjudandet en premie om cirka 48,4 procent. Det av ASSA ABLOY erbjudna priset om 420 kronor per aktie innebär även en väsentlig premie i förhållande till kursen i Cardo-aktien under längre tid än tre månader före Erbjudandets offentliggörande.

Enligt Takeover-reglerna ska Styrelsen även redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kan komma att ha på Cardo, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om ASSA ABLOYs strategiska planer för Cardo och de effekter som dessa kan förväntas ha på sysselsättningen och på de platser där Cardo bedriver sin verksamhet. Styrelsen har därvid noterat att ASSA ABLOY uttalat att man förutser endast begränsade effekter av Erbjudandets genomförande och ASSA ABLOYs strategiska planer för de anställda i Cardo och deras anställningsvillkor samt för sysselsättningen och verksamheten på de orter där Cardo bedriver verksamhet. Cardos styrelse utgår från att denna beskrivning är korrekt och har i relevanta hänseenden ingen anledning att inta en annan uppfattning.

Mot denna bakgrund rekommenderar Cardos styrelse enhälligt aktieägarna i Cardo att acceptera Erbjudandet.3

Malmö den 13 december 2010

Styrelsen

1) Styrelseordföranden Fredrik Lundberg och styrelseledamöterna Ulf Lundahl och Katarina Martinson har inte deltagit i Styrelsens behandling eller beslut i anledning av Erbjudandet, eftersom de inte kan anses oberoende av L E Lundbergföretagen.

2) Baserat på 27.000.000 utestående aktier, vilket är det totala antalet utestående aktier i Cardo.

3) Se not 1.

Cardo AB (pub
l) lämnar informationen i detta pressmeddelande i enlighet med lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 december 2010 kl. 08.00.

Lennart Nilsson, vice ordförande Cardo AB (publ), tel 0705 12 32 95

Cardo är en världsledande leverantör av industriportar och logistiksystem, system för vattenrening, processutrustning för massa- och pappersindustri samt garageportar. Med en omsättning på 9 miljarder kronor och med cirka 5.400 anställda över hela världen levererar Cardo lösningar som hjälper till att lösa några av vår tids största utmaningar inom vatten, transport och energi. Huvudkontoret finns i Malmö.