AbSorber anordnar symposium på The Transplant Society årliga kongress

Under den pågående världskongressen i Vancouver arrangerad av The Transplant Society (TTS) håller idag LinkMeds dotterbolag AbSorber ett symposium med titeln ”Improving outcome in kidney transplantation”, om behovet av bättre diagnostik med hjälp av XM-ONE® inför njurtransplantationer. Symposiet leds av den mycket välrenommerade professorn Ron Shapiro från University of Pittsburgh School of Medicine, Thomas E. Starzl Transplantation Institute, Pittsburgh, PA.

Under symposiet kommer man att diskutera behovet av att förbättra kartläggningen av immunologiska risker i samband med transplantation samt även hur man på ett kliniskt betydelsefullt sätt skall kunna använda sig av kunskapen denna kartläggning ger. Vidare kommer data från en pågående studie med XM-ONE® vid Northwestern University Hospital, Chicago, IL, att presenteras. Denna studie, som har pågått sedan årsskiftet, har på kort tid rekryterat 73 patienter och dessa data kommer dels att presenteras under symposiet och dels som ett vetenskapligt abstract på kongressen.

Sedan mitten av 1960-talet har det varit känt att HLA-antikroppar utgör en riskfaktor hos patienter som ska genomgå en organtransplantation men också hos patienter utan HLA-antikroppar mot donatorn uppstår komplikationer som är relaterade till antikroppar. Dessa så kallade non-HLA-antikroppar har tidigare inte kunnat upptäckas på ett standardiserat sätt. AbSorbers korstestet XM-ONE® kan påvisa non-HLA-antikroppar mot de celler som klär insidan av blodkärl de så kallade endotelceller, och forskning har visat att det är en stark korrelation mellan komplikationer efter transplantation hos patienter som har positivt utslag vid detta korstest (Breimer et al, Transplantation, Feb 2009).

I USA och Europa har ett stort antal transplantationslaboratorier satt upp XM-ONE®. För närvarande genomförs där kliniska utvärderingar innan testet kan få en bred användning och bli en del av de standardtester som används vid organtransplantation. Totalt genomför cirka 16 500 njurtransplantationer årligen i USA och 12 000 i Europa.

För mer information om TTS besök www.transplantation2010.org

Mera information om AbSorber besök www.absorber.se.

För ytterligare information:
Anders Karlsson, VD AbSorber, tel. + 46 70 918 00 10

För mer information om LinkMed besök www.linkmed.se

LinkMed utvecklar Life Science-företag tillsammans med innovatörer och andra finansiärer. Genom att tillföra managementkompetens och kapital har LinkMed skapat en portfölj med tretton bolag, varav fyra inom läkemedelsutveckling och bioteknik och nio inom diagnostik och medicinteknik. Största ägare är Mohammed Al Amoudi, FastPartner AB (publ), och Mannersons Fastighets AB. LinkMed är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: LMED).