AbSorber stärker sin närvaro i USA genom övertagandet av Olerup Inc.

AbSorber stärker sin position på den amerikanska marknaden genom att tillsammans med SSP Primer förvärva NorDiags andelar av det amerikanska säljbolaget Olerup Inc. Efter transaktion äger AbSorber 50 procent av Olerup Inc, som därmed inte längre utgör ett dotterbolag till Olerup International, resterande 50 procent av Olerup Inc ägs av SSP Primers.

Olerup International etablerades i och med förvärvet av distributions- och försäljningsrättigheterna för Olerup SSP® produkter inom HLA-typning från Qiagen. Under Olerup International skapades två dotterbolag, Olerup GmbH med säte i Wien, Österrike och Olerup Inc. med säte i West Chester, USA. Vid bildandet av Olerup Inc. i juli 2009 tog det nybildade bolaget över delar av NorDiags befintliga personal och faciliteter i USA. Olerup International fick på så sätt snabbt en säljorganisation på plats i USA. Olerup Inc. ansvarar för försäljningen av Olerup SSP produkter inom HLA-typning samt AbSorbers transplantationstest XM-ONE® på den amerikanska marknaden. Olerup Inc kommer också fortsättningsvis att marknadsföra och sälja NorDiags produkt Arrow på den amerikanska marknaden. Olerup Inc har idag 7 anställda. Genom övertagandet kan nu en starkare marknads- och försäljningsorganisation etableras i betydligt snabbare takt. Den nordamerikanska marknaden utgör cirka 40 procent av den globala marknaden för dessa produkter.