AbSorber utvecklar AB0-diagnostik

LinkMeds portföljbolag AbSorber AB lanserade sin första produkt, XM-ONE, i slutet av 2006. AbSorbers nästa produkt som beräknas nå marknaden under 2008 presenterades på ett möte utanför Stockholm för AB0 inkompatibel transplantation.

AbSorbers nya test mäter koncentrationen av antikroppar mot blodgrupp A och B. Målet med testet är att ge läkare ett säkrare beslutsunderlag och därmed bidra till mer framgångsrika transplantationer.

Transplantationskliniker undvek länge att transplantera organ mellan mottagare och donator med olika blodgrupp. Skälet för detta är att blodgruppsantigen, mot andra blodgrupper än den egna, ofta ger upphov till mycket kraftiga avstötningsreaktioner.

Idag finns dock tekniker för att rena blod från sådana antikroppar och en växande klinisk erfarenhet från medicinering för att hålla nere immunreaktioner. Detta gör mätning av blodgruppsantigen till ett angeläget beslutsunderlag för transplantationskliniker.

AbSorbers nya produkt mäter koncentrationen av antikroppar mot blodgrupp A och B. Testet baseras på kulor (magnetiska nanopartiklar) som bär på syntetisk blodgrupp A och B antigen. Genom att tillföra patientens serum till kulorna kan förekomsten av blodgruppsantikroppar mätas med flödescytometri.

Den vanligaste mätmetoden som används idag baseras på hemagglutination. Mätresultaten varierar från gång till gång och även mellan olika kliniker. Det finns idag inte heller någon annan standardiserad mätmetod för blodgruppsantikroppar. AbSorber anser sig ha goda möjligheter att utveckla ett test som ger avsevärt mer tillförlitliga testresultat.

De första preliminära resultaten av detta projekt har visats av AbSorbers samarbetspartner Docent Jan Holgersson från Karolinska Universitetssjukhuset på ett möte för AB0 inkompatibel transplantation som hållits utanför Stockholm.

AbSorber marknadsför idag korsmatchningstestet XM-ONE, marknadens enda test för antikroppar mot endotel samt för större transplantationsantigen.

LinkMeds ägarandel i AbSorber är 40 procent.

För ytterligare information:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed.
Telefon 08 - 508 939 93