AbSorbers test identifierar patienter med en ökad risk för avstötning av njurtransplantat

LinkMeds portföljbolag AbSorber fick nyligen FDA-godkännande i USA för sitt patenterade transplantationstest XM-ONE®. Nu får AbSorber ytterligare stöd för sitt test i en stor klinisk studie där fyra välrenommerade amerikanska transplantationskliniker och två svenska kliniker har deltagit. Resultatet av studien visar att XM-ONE® tillför värdefull information som förfinar diagnostiken för att hitta rätt organ till rätt patient och därmed öka chanserna för en lyckad transplantation.

Efter FDA-godkännandet kommer nu nästa positiva genombrott för XM-ONE® – en stor klinisk studie där sammanlagt sex välrenommerade transplantationscenter i USA och Sverige har ingått. Studien presenterades den 14 augusti vid den nyss avslutade transplantationskongressen i Sydney av professor Andrea Zachary, en välkänd expert inom transplantationsområdet och verksam vid Johns Hopkins University Hospital i Baltimore.

”Studien visar och bekräftar en ökad frekvens avstötningsreaktioner bland patienter med positiv reaktion i XM-ONE® även där konventionella lymfocytkorstest misslyckats med att identifiera så kallade donatorspecifika antikroppar. Fram till nu har vi inte varit säkra på att kunna identifiera dessa viktiga antikroppar”, säger professor Zachary.

”Studien visar att vi nu, med XM-ONE®, enkelt kan testa och finna dessa antikroppar. Detta i sin tur innebär att vi kan förbättra matchning mellan donator och mottagare samt förbättra det totala resultatet vid njurtransplantation”, fortsätter professor Andrea Zachary.

Under perioden juni 2005 till oktober 2006 rekryterades totalt 195 patienter varav 147 patienter uppfyllde inklusionskriterierna och därmed evaluerades i den kliniska studien av XM-ONE®. I studien deltog patienter från Sahlgrenska i Göteborg, Johns Hopkins University School of Medicine i Baltimore, Ohio State University i Columbus, Massachusetts General Hospital i Boston, Baylor University Medical Center i Dallas och Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Studien är ett första steg när det gäller att bygga upp en vetenskaplig kunskapsbas kring och klinisk acceptans av XM-ONE®. Arbetet har väckt ett stort vetenskapligt intresse och flera andra transplantationscentra vill genomföra egna oberoende studier med XM-ONE®, säger Docent Jan Holgersson läkare och forskare vid Karolinska och grundare av AbSorber.

”XM-ONE® tillför information om givares och mottagares förenlighet som tidigare inte funnits och som är av betydelse för att det ska bli en lyckad transplantation. XM-ONE® ger helt nya möjligheter att hitta antikroppar som vi tidigare inte kunnat identifiera”, menar Jan Holgersson.

”Med hjälp av XM-ONE® kan vi nu definiera hur omfattande det kliniska problemet med antikroppar mot endotelceller är hos patienter som transplanteras”, avslutar Jan Holgersson.

För ytterligare information:
Anders Karlsson, VD AbSorber, tel: + 46 70 918 00 10
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed, +46 8 508 939 93
Se även www.absorber.se och www.linkmed.se