Allenex nyemission avslutad

Allenex nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare är nu avslutad

Totalt har 65 213 526 nya aktier tecknats med företrädesrätt under teckningstiden motsvarande 97 820 289 kr eller 63,3 procent av emissionen. Av dessa tecknades 34 487 530 nya aktier med företräde genom kontant betalning och 30 515 042 nya aktier med företräde genom kvittning av Allenex konvertibel (”KV1”). Utöver detta har 210 954 nya aktier tecknats utan företräde, varav 203 197 aktier genom kvittning av Allenex konvertibel (”KV1”).

Garantikonsortiet tecknar resterande 36,7 procent i nyemissionen vilket innebär att bolaget tillförs cirka 108,6 miljoner kronor före emissionskostnader. Genom nyemissionen minskas samtidigt Allenex konvertibel (”KV1”) med totalt cirka 44,1 miljoner kronor nominellt.

Genom nyemissionen ökar Allenex aktiekapital med 103 104 384 kronor till 120 288 448 kronor. Antalet aktier ökar med 103 104 384 till 120 288 448.

De nya aktierna beräknas bli föremål för handel på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholm senast i mitten av november 2011.

”Vårt fokus är nu helt på transplantationsdiagnostik och emissionen ger oss det utrymme vi behöver för att helt styra om verksamheten. 2011 har varit ett år som inneburet ett flertal strukturella förändringar för Allenex och transplantationsorganisationen. Vi är nu mycket optimistiska inför vad vi kan prestera i framtiden”, säger Allenex VD Anders Karlsson.

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 oktober 2011, kl.08:30.

Anders Karlsson, VD Allenex tel: 070-91 800 10, e-post: anders.karlsson@allenex.se

Okee Williams Portfolio & IR Manager tel: 070-600 5364, e-post: okee.williams@allenex.se

För mer information om Allenex besök www.allenex.se

Allenex är ett life science bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer högkvalitativa produkter och tjänster som möjliggör säkrare transplantationer med bättre resultat. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX).