Anders Karlsson ny VD för AbSorber

Anders Karlsson har utsetts till VD för LinkMeds portföljbolag AbSorber. Anders Karlsson är sedan i höstas operativ chef på bolaget. Tidigare VD Ingemar Lagerlöf, som också är VD för LinkMed, övergår till en roll som styrelseledamot i AbSorber.

”Anders Karlsson har gjort ett utomordentligt arbete sedan han kom till AbSorber i höstas. Anders har tydligt visat att han har den drivkraft som krävs för att bolaget ska nå framgång på den komplexa transplantationsmarknaden”, säger LinkMeds VD Ingemar Lagerlöf.

”Mitt mål är att etablera AbSorber som en innovativ, världsledande leverantör inom transplantationsområdet. Vår portfölj ger oss goda förutsättningar att nå dit”, säger Anders Karlsson.

Anders Karlsson har bred erfarenhet från läkemedelsmarknaden. Han har arbetat inom transplantation och tidigare varit VD för Novartis i Norge.

AbSorber utvecklar produkter som ökar möjligheterna att genomföra mer framgångsrika transplantationer. AbSorber har idag en kommersiell produkt, ett standardiserat transplantationstest XM-ONE®, som används för riskbedömning vid organtransplantation. Det amerikanska medicinteknikföretaget BD har ett globalt försäljningsavtal avseende XM-ONE®. AbSorber utvecklar även en AB0-kolonn som ska möjliggöra transplantation mellan personer av olika blodgrupp och ett diagnostiskt test som mäter förekomsten av blodgruppsantigen. Företaget startades 1999 baserat på upptäckter som docenterna Jan Holgersson och Suchitra Holgersson gjort i sin forskning vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

LinkMed äger 42,1 procent av AbSorber.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed 08 - 508 939 93