Bokslutskommuniké 2011

För fjärde kvartalet oktober - december

• Nettoomsättningen för kvartalet blev 27,5 (20,0) Mkr, motsvarande en ökning på 37,5 procent jämfört med motsvarande period föregående år. I kvartalet ingick hela försäljningen från Olerup GmbH som från och med den första juni 2011 är en del av koncernen.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet blev -76,0 (-4,0) Mkr. Resultatet har belastats med nerskrivning av immateriella tillgångar med 74,6 Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -72,6 (-5,3) Mkr.
  • Resultatet per aktie för året såväl före som efter utspädning var -0,75 (-0,07) kr.

För perioden januari - december

• Nettoomsättningen för året blev 98,7 (80,5) Mkr, motsvarande en ökning på 22,6 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för året uppgick till -88,1 (-8,1) Mkr. Kostnader av engångskaraktär om 10 Mkr har belastat resultatet för året liksom nedskrivning av immateriella tillgångar med 74,6 Mkr.
  • Resultatet efter skatt för året uppgick till – 504,7 (-13,6) Mkr. Resultatet har belastats dels med nedvärdering av värdet för intressebolagen med 414,7 Mkr, varav 0,7 Mkr togs under fjärde kvartalet, dels med nedskrivning av immateriella tillgångar med 74,6 Mkr.
  • Resultatet per aktie för året såväl före som efter utspädning var -7,23 (-0,16) kr.
  • Eget kapital per aktie var 1,85 (33,43) kr.
  • Soliditeten uppgick till 54 (69) procent.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Under oktober genomfördes en företrädesemission i Allenex, vilken innebar att bolagets aktiekapital ökades med 103,1 Mkr. Genom emissionen tillfördes likvida medel om cirka 108,6 Mkr före emissionskostnader. Därutöver minskades Allenex konvertibellån (”KV1”) med 44,1 Mkr genom kvittning mot aktier.
  • I oktober erhöll AbSorber patentskydd i USA för det diagnostiska transplantationskorstestet XM-ONE®.
  • På det årliga ASHI-mötet som hölls i mitten av oktober i New Orleans presenterade Allenex för första gången under det nya företagsnamnet sin kompletta produktportfölj inom transplantation.
  • I november riktade bolaget ett erbjudande till konvertibelinnehavare om förtidsinlösen av Allenex konvertibel (”KV1”) till 100 procent av nominell kurs, motsvarande 30 kronor per konvertibel. Konvertibelinnehavare representerande 33,1 Mkr valde att acceptera erbjudandet, varefter bolagets utestående konvertibelskuld (”KV1”) uppgår till 7,7 Mkr. Utbetalning av inlösen likviden skedde i slutet av januari 2012.
  • Den under kvartalet genomförda nyemissionen medförde att Allenex två största ägare Mohammed Al Amoudi och FastPartner AB (publ) vardera uppnådde ett ägande över 30 procent av aktierna och rösterna och därmed överskred gränsen för budplikt. Genom Xenella Holding AB, gemensamt ägt av Mohammed Al Amoudi och FastPartner AB (publ), lämnades i slutet av november ett offentligt uppköpserbjudande till Allenex samtliga aktieägare om 1,50 kronor kontant per aktie. Erbjudandet värderade samtliga utestående aktier i Allenex till cirka 180,4 Mkr. Styrelsen för Allenex AB rekommenderade aktieägarna att inte acceptera Xenella Holdings erbjudande.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Vid utgången av anmälningsperioden hade Xenella Holdings erbjudande accepterats av innehavare till sammanlagt 11 174 755 aktier i Allenex, motsvarande cirka 9,3 procent av aktierna och rösterna i bolaget.

VD Anders Karlssons kommentar till fjärde kvartalet 2011:
”Omstöpningen av Allenex till ett globalt transplantationsbolag genomförs nu med full kraft. Avsikten är att skapa ett bolag som kan säkerställa stark försäljningsutveckling och samtidigt ge våra kunder bästa möjliga support. Organisationen för 2012 är nu på plats. Vi har ett starkt erbjudande och är ledande inom respektive produktsegment. Försäljningstillväxten är stark och våra produkter vinner kontinuerligt marknadsandelar på denna kraftigt konkurrensutsatta marknad. Tillväxten sker framför allt på den amerikanska marknaden där ett flertal nya kunder tillkommit under året, samtidigt som samtliga större kunder finns kvar på åtminstone samma nivåer som tidigare.”

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 februari 2012, kl. 15:00.

Anders Karlsson, VD, tel: 070-918 00 10 eller e-post anders.karlsson@allenex.se

Allenex är ett life sciene-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer högkvalitativa produkter och tjänster som möjliggör säkrare transplantationer med bättre resultat. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetade 60 personer inom Allenex-koncernen vid årets utgång.