Delårsrapport januari - juni 2009

KONCERNENS FINANSIELLA UTVECKLING JANUARI - JUNI • Nettoomsättningen uppgick till 43,0 Mkr • Rörelseresultatet (EBIT) blev 13,2 Mkr • Resultatet efter skatt uppgick till 7,7 Mkr • Resultatet från investeringsverksamheten uppgick till 0,0 Mkr • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,78 kr • Eget kapital per aktie var 37,11 kr • Soliditeten uppgick till 74 procent MODERBOLAGETS FINANSIELLA UTVECKLING JANUARI - JUNI • Resultatet från investeringsverksamheten uppgick till 0,0 (0,0) Mkr • Övriga intäkter uppgick till 2,3 (2,0) Mkr • Resultatet efter skatt uppgick till -7,2 (-8,8) Mkr VIKTIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET • LinkMed genomförde företrädesemission om 91,3 Mkr • Olerup International AB förvärvar Qiagen Vertriebs GmbH och övertar försäljningsrättigheterna till Olerup SSPs produkter från Qiagen per den 1 juli • AnaMar Medical inleder klinisk fas I-studie • Olerup SSPs kit för HLA-typning får klartecken från de regulatoriska myndigheterna i Kanada • ONCOlog Medicals avancerade bordstoppar AirPlate™ används kliniskt VD INGEMAR LAGERLÖFS KOMMENTAR TILL ANDRA KVARTALET: ”Efter en lyckad emission har vi tagit betydelsefulla steg i utvecklingen av vår verk-samhet inom transplantationsområdet. Genom köpet av distributionsbolaget från Qia-gen och samarbetet med NorDiag har vi lagt viktiga pusselbitar till den koncern som vi började bygga i och med förvärvet av Olerup SSP. Vi kommer nu att kunna öka lön-samheten betydligt för såväl AbSorbers XM-ONE® som för Olerup SSPs produkter. Vi kan också glädjas åt en mycket stark försäljning för Olerup SSP och det nya omför-handlade avtalet med Olle Olerup, som ger oss bättre förutsättningar att utveckla denna verksamhet.”