Delårsrapport januari - mars 2010

KONCERNENS FINANSIELLA UTVECKLING JANUARI - MARS • Nettoomsättningen uppgick till 20,3 (23,0) Mkr • Rörelseresultatet (EBIT) blev 4,6 (7,4) Mkr • Resultatet efter skatt uppgick till 2,1 (4,4) Mkr • Resultatet från investeringsverksamheten uppgick till 0,0 (0,0) Mkr • Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,15 (0,34) kr • Eget kapital per aktie var 34,35 (40,17) kr • Soliditeten uppgick till 68 (68) procent MODERBOLAGETS FINANSIELLA UTVECKLING JANUARI - MARS • Resultatet från investeringsverksamheten uppgick till 0,0 (0,0) Mkr • Övriga intäkter uppgick till 1,2 (1,1) Mkr • Resultatet efter skatt uppgick till -2,6 (-3,3) Mkr VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET • Siemens väljer ONCOlog Medicals DIGNITY™ Carrier för sin PET/CT lösning • AbSorber stärker sin närvaro i USA genom att tillsammans med SSP Primers överta Olerup Inc. • Likvor får sin första internationella order på instrumentet CELDA™ samt ytterligare två beställningar från svenska sjukhus VIKTIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG • Positiva fas I-resultat för AnaMar VD INGEMAR LAGERLÖFS KOMMENTAR TILL FÖRSTA KVARTALET 2010: ”Vårt fokus under första kvartalet, liksom framgent, är på transplantationsområdet. Vi kan nu efter förvärvet av säljbolaget i USA göra kraftfulla marknadssatsningar på vår viktigaste marknad. Vi arbetar nu intensivt med att bygga upp organisationen i USA och har anställt en chef med stor erfarenhet av försäljning av transplantationsprodukter. Vi täcker nu även alla regioner i landet med egna säljare. Försäljningen av Olerup SSPs produkter fortsätter att öka och omsättningstappet under kvartalet kan huvudsakligen förklaras av valutaeffekter. Utvecklingen är så pass lovande att jag, trots positiv utveck-ling i det absoluta flertalet av våra övriga portföljbolag, bedömer att transplantationsom-rådet kommer att bli en allt större och viktigare del av ett framtida LinkMed”.